۱۳۹۰ آذر ۶, یکشنبه

نذر محرم


روز پنج شنبه معاش اش را دادم، خیلی دعا کرد و گفت به موقع دادی چون رئیس  (شورا) به ما فشار آورده که نذر محرم را باید بدهیم، هر خانه ای 4000 افغانی برای نذر و پول آخوند و دیگر مصارف منبر، آنها تاکنون سوخت برای زمستان شان هم فراهم نکرده اند با وجودیکه که در خانه شان چند طفل نوزاد هم زندگی می کنند، به او گفتم که این پول را مصرف سوخت و ... ضروری خانه تان کنید، گفت استاد نمی شود، مسئله قوم، آغیل و سیالداری است و ... گفتم، خدا و امام حسین (ع) هم راضی نیست که شما از سرما بسوزید، اگر خدای ناکرده اولادهایتان مریض شود، رئیس شورا، قوم، قبیله یا آخوند منبر به دردتان می خورد؟ و ادامه دادم امسال تصمیم بگیرید که شریک نشوید، اگر شما را از قوم داری هم بیرون کرد، بگذارید که بیرون کند، حالا اینجا شهر است نه قریه کوچک این تنها در آمد خانواده تان را صرف این امور نکنید، اما دیروز که دیدم گفت پول را دادیم، نمی شود، مسئله قوم داری، شریک شدن در مردگی و زندگی است! به یاد این مثل افتادم که هرچه سنگ است ده پای لنگ است.

۹ نظر:

ناشناس گفت...

فقط جهل و دیگر هیچ!

ناشناس گفت...

سلام و عرض ادب خدمت جناب نظری محترم.
آقای نظری گرامی کاش تنها این درد می بود،مردم هزاره در بعضی مسایل مذهبی افراطی تر از وهابیت تشریف دارند،در همین اروپا هم مردم چنان در مسایل مذهبی سختگیر می شوند،انگار فکر کنی که در عصر حجر زندگی می کنی.روزی دوستم برایم زنگ زد و گفت که باید هر ده روز محرم را در شهری که تقریبا دو صد کیلومتر از شهری که من زندگی می کنم فاصله دارد شرکت کنیم،گفتم بابا من خود مصروفیت تحصیلی دارم وضمنآ آخر هفته ها را باید کار کنم،خداوند اعمال ما را حسینی کند،مگر من می توانم چنین مسافت را هر شب با وجودی چنین مصروفیت ها طی کنم؟ بنده خدا گویی در دنیای دیگر زندگی می کرد گفت قوما مه خبر نبودم که تو کافری،گرنه با تو رفاقت نمی کردم،بنده خدا حق هم داشت،زیرا او از دنیای خود اش با من رفاقت داشت،با آنکه برای اش احترام قایل بودم ولی به خاطر همین مسئله همه رفاقت و دوستی بهم خورد،حالا ازاین بنده خدا که خود اش در فقر می سوزد و لی خرچ عیال اش را به امام حسین می بخشد،چه گلایه باید کرد.امام حسین هم یقینآ ازاین عملکرد نا راض خواهد شد. به امید روزی که مسلمین مذهب را به خوبی بشناسد و همه چیز را در گرو ان نگزارد.

محمد رحمتی گفت...

حسین(ع) به عاشورا رسید تا انسان ها را از اسارت قوم و قبیله و خرافه رهایی بخشد و معرفت و آگاهی و اراده و ایمان ببخشد.
آنچه شما نوشته اید، یک سوی ماجراست. سوی دیگرش این است که مرام حسین(ع) و زنده نگهداشتنش را مهم تر از سرما و گرما و سیری و گرسنگی دانسته اند.

ناشناس گفت...

این مردم تا اینکه مذهبی باشند بیشتر سنتی هستند. فعلا سنت برایشان بیشتر اهمیت دارد تا مذهب و یا این قدر مذهب را داخل سنت برده اند که دیگر کم کم از مذهب اثری نماند

برای آقای رحمتی گفت...

سلام آقای نظری

واقعا جای تاسف است که فلسفه قیام امام حسین تبدیل به سیالداری و رقابت های قومی شده است . آنچه که مسلم حسین امام حسین خودش نیز به گفته شما از این امر ناخرسند است .

راستی به این دوستتان جناب رحمتی بگویید که مابه التفاوت معاش خودش و این بنده خدا را که شما در موردش نوشته اید ، امسال به این خانواده بدهد تا یک مقدار هوش به سرش بیاید که بی پولی یعنی چه.

همچنان از طرف مه به این جناب و به مقام عظمای آقای آیت الله محسنی بفرمایید که تهیه مایحتاج خانواده و به قول آیت اللهی اش ، تامین نفقه واجب است اما برگزاری مراسم عاشورا یک مستحب .

پس نه عقل این را حکم می کند ، نه دین . فقط منبر شیخ محسنی از این قضیه سود می برد و بس .

4000 افغانی تمام دارای این بنده خدا بوده است .

و از طرف مه به این جناب رحمتی بگویید که برود و به شیخ آصف هم بگوید که تام پس اندازش را که حدود 200000000 افغانی و شاید هم بیشتر می شود ، امسال به منبر بامیان بدهد تا بفهمد که با بی پولی و با روضه امام حسین نمی شود شکم دو زن و چندین اولاد را سیر کند . البته اگر الطاف ولایت نا فقیه خامنه ای نباشد.

ناشناس گفت...

کسیکه چهار هزار معاش داشته باشد وچندین نوزاد دریک خانه داشته باشد معلوم است که بیست نفر عیال است.
چه ربطی دارد با برنامه های عاشورا که هرکس طبق ذوق خود ونیت خود انجام می دهد نشر چنین موضوع کوچک درشان این صفحه نیست

احمد ازباميان گفت...

بايد گفت كه حادثه عاشورا داراي دوبعد عقلانيت واحساسات است ومردم بيشتر به جنبه احساسي آن متعهد است وازعقلانيت خبري نيست ودوما دركجاي تاريخ اسلام محمد ازمردم براي تبليغ پول جمع ميكرد كه اين دين فروشان انجام ميدهند.

سیمای هزاره گفت...

سلام
یکی از شئون چنین صفحه ای وصفحات دیگر باید بیان رواجها وعنعنات ناپسند شرعی وعرفی ،مشکلات ناشی از آن وضعف اقتصادی وبیچارگی مردم در طبقات مختلف اجتماعی باشد.چرا که فلسفه عاشورا وقیام حسین(ع)چنین بود وهست.اما درک ما از مسائل، مختلف ومطابق سلایق است.

ناشناس گفت...

سلام اگر اخوند روضه خوان یک کسی که مردم به او اعتماد دارد را میشناسید با او صبحت کنید که رسمهای غلط قمه زنی یا کارهایی که به بدن اسیب میرساند را مشخص کند و بر حرام بودن ان تاکید کند و نگذارد که این کارها انجام بشود دشمنان اسلام از این تصاویر از این کارها سواستفاده میکند
اصل قمه زنی برای کاتولیکهای مسیحی بود که به خاطر زجر دیدن مسیح علیه سلام این رسم را داشتند و به مناطقی که تحت مستعمره شان بوده است وارد شده است