۱۳۸۷ بهمن ۲۲, سه‌شنبه

کمک به دانشجویان

چندی پیش دوستی با گذاشتن پیام خواسته بود که درباره دانشگاه بامیان و اینکه چگونه می شود به آن کمک کرد، بنویسم.

پست زیرین و وضعیت رقت بار صدها دانشجوی بی بضاعت دانشگاه بامیان سال گذشته مرا بر آن داشت بود که لیستی از نیازمندترین دانشجویان فراهم کنم تا بدینوسیله کسانی را جستجو کنیم که بتوانند آنها را حمایت مالی ( اسپانسری ) نمایند، شمار از دوصد گذشت و من هم گرفتاری پیش آمد و نشد که تعقیب کنم.

اما حدود یک ماه دیگر سال تحصیلی دانشگاه شروع می شود، بیش از یکهزار دانشجو به بامیان خواهند آمد، آنها لیلیه (خوابگاه) ندارند (به جزء دختران) و مجبورند که در دکان ها و سرای ها زندگی کنند، دانشگاه ماهانه 1000 افغانی یا 20 دالر، آنهم با تأخیر چند ماهه به عنوان کمک خرج به آنها می دهد.

بیش از 90 فی صد دانشجویان از مناطق هزاره جات اند و اکثرا" از خانواده های فقیر اند.
امکانات دانشگاه بامیان نسبتا" خوب است اما وضعیت معیشتی دانشجویان ناگوار.

به دوستانی که توانایی مالی دارند یا احساس وطن دوستی دارند، پیشنهاد می کنم که این جوانان را دریابند، راه آسان آن است که هر دوست برای یک یا چند دانشجوی مستحق ماهانه مبلغ 50 یا 100 دالر را به حساب بانکی این دانشجویان واریز نمایند بانک های خصوصی کابل بانک و عزیزی بانک در بامیان شعبه دارد و من هم با افتخار در تهیه این لیست با کمک نمایندگان دانشجویان و افراد با اعتماد آنها کمک خواهم کرد.

دوستانی که مایل به این کار باشند یا راهکارهای بهتری را پیشنهاد می کنند، اینجانب در بامیان می توانم همکارشان باشم.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
وضعیت دانشجویان دانشگاه بامیان سخت تاثر انگیز است.
به نظر من چنانچه کسانی قصد کمک آبرومندانه به دانشجویان نیازمند این دانشگاه ره داشته باشند باید به موارد ذیل توجه کنند .

یک : ابتدا یک وب سایت برای تعقیب مراحل کار درست کنند.
دو: هر کدام از دانشجویان نیازمند باید دارای یک کودنمبر در این سایت باشند که بیانگر مشخصات دانشجوی مورد نظر باشد و این مشخصات باید فقط برای فرد کمک کننده ( خیر ) و تعقیب کمک مورد نظر قابل رویت باشد . به طوری که فرد کمک کننده بتواند به راحتی با دانشجوی محترم در تماس شود .

سه : تمام کمک های انجام شده باید در سایت منعکس شود و اینکه هر کمک به کدام کودنمبر اختصاص یافته است .و یا به چه صورت تقسیمات شده است . و اسامی خیران ( یا اسم مستعار آنها ) باید در وبسایت قید شده باشد . چون این کار از سواستفاده های احتمالی جلوگیری می کند.

چهار : و اینکه پولی که به دانشجوی مورد نظر داده می شود نباید به عنوان کمک بی قید و شرط باشد ، بلکه باید به عنوان قرض الحسنه (بلند مدت و بدون سود ) به وی اختصاص یابد . مثلا برای پنج سال تا هشت سال و بعد از این مدت که دانشجوی مورد نظر کار پیدا کرده است و قادر است تا قرض را برگرداند ، باید قرض را برگرداند تا به دانشجوی دیگری داده شود .
کمک بلاعوض هم احساس خوبی برای دانشجو خلق نمی کند و هم وی راتنبل بار می آورد. دانشجوی ماباید حس تلاش و خلاقیت خود را هیچگاه از دست ندهد.


پنج : برای سایت و انجمن مورد نظر باید یک تعداد افراد مطمئن انتخاب شود که این قسمت (در افغانستان) یکی از مشکل ترین کارها می باشد .



یکی از اساتید سابق دانشگاه بامیان و علاقمند به ایجاد نهاد فوق الذکر