۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۳, پنجشنبه

تلویزیون افغانستان یا ایران

دیشب تلویزیون تمدن گفتگویی را با سفیر ایران پخش کرد، البته به گفته آنها "بدنبال جنجال آفرینی های اخیر اعدام چند اتباع افغانی در ایران" تهیه شده بود.

این گفتگو، چیزی شبیه رپوتاژ تبلیغی بود تا ژانر مطبوعاتی؛ آقای سفیر ملت افغانستان را تهدید کرد که اگر عده ای معلوم الحال و تحریک شده بازهم مقابل سفارت تظاهرات کنند و به مقامات ما توهین کنند ما 4 ملیون مهاجر در ایران (گروگان) داریم، در اجرای پروژه های بازسازی خصوصا" در ولایت فراه در حال انجام هستیم تجدید نظر خواهیم کرد (مگر آنکه خانم بلقیس سناتور فراه به دلیل اهانتی که کرده معذرت خواهی کند).

ما تاکنون فقط 6 قاچاقچی افغان را که مطابق قوانین ما محکوم به مرگ شده اند، اعدام کرده ایم، همه زندانیان افغان از تمام حقوق و آزادی هایی قانونی برخوردارند و ...

البته میکروفن و دوربین را در اختیار یک دپیلمات خارجی قرار دادن و خود منفعل بودن و پرسیدن سئوالهایی نظیر اینکه این حرکات (راهپیمایی و اعتراضات پارلمانی و رسانه ای به اعدام افغان ها در ایران) چه تأثیری بر روابط دوجانبه و روی مهاجرین دارد؟ سئوالی که سفیر صاحب هم خبرنگار را تحسین کند، انسان را به شک می اندازه، که شاید شبکه را اشتباهی گرفته این تلویزیون ایران است تا افغانستان!

خبرنگار محترم درباره شکنجه ها و اقرارهایی که از این طریق اخذ می گردد، اخراج دهها هزار مهاجر آنهم در دوماه اخیر و نیز سرگردانی مسافرین متقاضی ویزا و رسیدن ویزای ایران به 2000 دالر در بازار سیاه، توهین و تحقیر پلیس و گشتی های انتظامی به مهاجرین و ... هیچ نپرسید!

خوب است رسانه های افغانی در چنین حالتی هرچند سمبلیک استقلال خود را حفظ کنند، تحت تأثیر طرف قرار نگیرند و از منافع ملی افغاستان و شهروندانش دفاع کنند، ملت افغانستان هوشیارند و این مسایل را درک می کنند.

۸ نظر:

شیر محمد حیدری(میرافغان) گفت...

سلام
چه اتفاق جالبی!
یه جورای هم صدا شدیم.

محمد تقی دانش گفت...

جناب نظری سلام!
شما از تمدن انتقاد کردید ولی من معتقدم در افغانستان از جناب کرزی گرفته تا پیاده اداره جات و دوائر حکومتی ، همه و همه ، استقلال کاری ندارند و چشم براه حمایتهای خارج.
آیا تلویزیون های دیگر افغانستان استقلال و حریت خویش را حفظ نموده اند؟

بهمن گفت...

با سلام خدمت آقای نظری
این اولین اتفاق نیست از این قسم اتفاقات زیاد رخ می دهد.
چنانچه آقای احمدی نژاد از تریبیون دولت افغانستان چه چیزها که نگفته بودند؟

آسمان گفت...

آقای نظری!
من یک ایرانی هستم. همدردی ما را بپذیرید. اما اگر در جریان اوضاع داخلی ایران باشید متوجه می شوید که گروهی انسان نما بر ما حاکم شده اند و برایشان ایرانی و غیرایرانی فرقی ندارند. جوری که ما از ایشان می کشیم کمتر نیست. کما اینکه چند روز پیش از این 5 کرد در ایران اعدام شدند.
رفتار حاکمان این مرز را به حساب ملتش نگذارید...
آرزو می کنم که روزی برسد که شاهد ایران آزاد و افغانستان آباد باشیم.

ناشناس گفت...

سلام اقای نظری! گاهی اوقات اطلاع نداشتن یا نخواستن و یا زود قضاوت کردن نتیجه ی مطلوبی را در بر نخواهد داشت. برفرض اینکه در این برنامه اقای سفیر نهایت امر به سئوال گرفته می شد و از او پرسیده می شد که جرا چنین و چنان صورت گرفته است به نظر شما پاسخ چه می بود؟ هر رسانه ای که با سفیر مصاحبه ای تدارک می دید به نظرتان چه پاسخ هایی را در پی می داشت. جدا از همه چیز به نظر شما افغانستان بیاید و به خاطر مساله ای که هنوز چندان روشن نیست به طرف ایران راکت فیر کند و سر مرزها سرباز بگمارد و ایران را تهدید به حمله ی نظامی کند، نتیجه چه خواهد بود؟ با داد و فریاد راه به جایی نخواهیم برد. باید نظرات شنیده شود و بعد تصمیم گرفته شود.

hashemi3 گفت...

سلام بنظرمن باید جواب ایران را داد
ها لا ما بهر کی کم بیاریم نبا یت از ایران و پا کستان بترسیم
چون اینها زورشان را زدن و افغا نیستان را خراب کر دن
از این بیشتر هم نمیتا نه . هچی کاری نامیتانه
غلط کرده .>>>

چشم شب گفت...

سلام .
فکر می کنم که با در نظر داشت احساسات عوام باید مصلحت اندیش بود .
بهتر از نګاهی منطقی به قضایا داشته باشیم و اجازه بدهیم دستګاه سیاست ګذاری خارجی ما در این برهه از زمان فعلانه کار نماید .

صادقی از ایران گفت...

متأسفانه کمی با تأخیر وبلاگ شما را مشاهده کردم و لیکن در پاسخ به خانم یا آقای آسمان باید بگویم که از 5 نفر افراد معدوم شده تعداد 4 نفر آنان از اعضای حزب تروریستی و کمونیستی پژاک بوده اند که مانند تروریست های افغانستان افراد زیادی را در استانهای کردنشین و از برادران و خواهران و کودکان اهل سنت از طریق بمب گذاری و ترور به شهادت رسانده اند و نفر دیگری هم از گروه های سلطنت طلب تروریست بوده است که افراد زیادی را در بمب گذاری حسینیه شیراز از شیعیان به شهادت رسانده است.آسمان هم ممکن است از اعضاء و یا همفکران این گروه ها باشید و با سوء استفاده از نفد شما ، خواسته است زهر کینه خودش را بریزد.
اما در مورد نقد جناب نظری در مورد انجام این مصاحبه ، اولاً باید بگویم که عموم سفرا و مقامات کشورهای مختلف از فضای رسانه ای افغانستان برای طرح دیدگاه ها و مواضع کشورشان استفاده می نمایند و قبل از این مصاحبه سفیر ایران با تلویزیون های نور و طلوع نیز گفتگو داشته است و لذا امری طبیعی است و سخنان ایشان در مورد انجام تظاهرات افراد معلوم الحال و توهین آنان به مقامات ایرانی در مقابل سفارت نمی تواند بی تأثیر بر افکار عمومی ایران باشد. چطور شما در مقابل برخی از سخنان یک سفیر در مصاحبه تلویزیونی عکس العمل نشان داده و آن را نقد کرده اید و لیکن یک کشور نباید در مقابل توهین افراد بی مسئولیت به مقاماتش هیچگونه عکس العمل نشان ندهد و ممکن است این نارضایتی را برخی افراد در رفتارشان نسبت به مهاجرین نشان دهند.
و ثانیاً مدعیان و تظاهر کنندگان اگر در مورد دلایل تظاهراتشان اسناد و مدارکی متقنی را در اختیار داشتند ضرورتی نداشت که عکس معدومین و تروریست های ایرانی را در این تظاهرات به نمایش بگذارند و یا اگر به دنبال رفع مشکل و پیگیری از سوی مقامات افغان و ایرانی بودند ضرورتی به توهین به مقامات ایرانی و آتش زدن پرچم ایران که منقش به نام جلاله الله و الله اکبر است ؛ نداشتند .
ثالثاً حزب ملی همبستگی افغانستان ، ادامه جریان منحط کمونیست های آن کشور و مرتبط با جریان های چپ و کمونیستی ایران است که فعلاً به بلندگوی مطرودین و تروریست ها و آلت دست دشمنان ایران تبدیل شده است و هر چند قصد داشتند تا دولت و مردم افغانستان در مقابل ایران قرار دهند و لیکن با هوشیاری دولت و مردم مسلمان آن کشور مواجه شدند . مهاجرین علیرغم برخی از مشکلات و گلایه هایشان ، همچنان در کنار دولت و مردم مسلمان ایران بوده و خواهند بود و امیدوارم مسئولین ایرانی هم موانع و مشکلات مهاجرین را به حداقل ممکن کاهش دهند.