۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۳, پنجشنبه

یار مغاره نشینان رفت

عبدالاحمد حسینی یکی از فعالین حقوق بشر در بامیان دارفانی را وداع گفت، وی روز یکشنبه این هفته بطور ناگهانی و احتمالا" یک حمله قلبی در منزل اش در گذشت.

حسینی چند سالی بود که در دفتر هیئت ناروی برای مهاجرین NRC بامیان کار می کرد، خدمات صادقانه و دلسوزانه وی برای حل مشکلات حقوق بشری مردم به ویژه مهاجرین زبان زد خاص و عام بود.

آخرین تلاش های وی توزیع زمین برای مغاره نشینان بامیان بود که در کمیته ای که از طرف ولایت تشکیل شده بود عضویت داشت و یکی از برجسته ترین و دلسوزترین عضو این کمیته نسبت به مغاره نشینان بود، هرچند که تاکنون این پروژه تکمیل نگردید اما اجل حسینی را مهلت نداد تا ببیند مغاره نشینان صاحب خانه می شوند یا نه؟

حسینی سوابق درخشانی در مبارزات سیاسی و فرهنگی دارد، یکی از کادرهای حزب دعوه در جاغوری بود، عضو و تحلیل گر حزب وحدت در مزار و مسئول آژانس خبری باختر در صفحات شمال نیز بود.

حسینی از نو اندیشان جامعه هزاره بود که همواره با تحجر، بی سوادی و رسوم غلط مبارزه می کرد.
به همین مناسبت روز شنبه 25 ثور ساعت یک و نیم الی سه و نیم بعد ازظهر در مسجد رهبر شهید فاتحه از طرف خانم شریفه عزیزی، همسر ایشان و کارمند دفتر حقوق بشر برگزار می گردد.
در این تصویر حسینی به همراه همکارانش برای بازدید چشمه قول بیدک بیش از دو ساعت را پیاده روی کردند تا به مقامات نشان دهند که این دره آب دارد و مناسب است برای توزیع به مغاره نشینان.

۱۶ نظر:

Unknown گفت...

واقعا جای تاسف است. من این جوان را همیشه دربامیان و بسیار فعال میدیدم مخصوصا در جلسات عمومی صدای رسای او همیشه به گوش می رسید، روحش شاد... یادم هست زمانی از من خواست که برای جمعی زبان انگلیسی یا کمپیوتر درس بدهم اما توفیق همکاری حاصل نشد...اصلا باورم نمی شود که او رفته باشد، بدرود!
بهر صورت نظری صاحب یادمان باشد که محیط و ارتفاع بسیار بلند بامیان برای کسانی که بومی نیستند در نهایت کشنده خواهد بود زیرا باعث بلند رفتن بیش از حد فشار خون می شود و این فشار درنهایت هر قلب پرتپشی رااز کار خواهد انداخت!

علی طاهری گفت...

این ذایعه به مردم هزارستان، اهل فرهنگ و ادب این خیطه و بخصوص کسانی که واقعا اب خیری از دست این شادروان نوشیده بودند تسلیت عرض می دارم.
تشکر از اینکه مار همه روزه در جریان خبرهای بامیان قرار می دهید.

واگر به عنوان یک فرد از ساکنین هزارستان دوست داشتین شعرهای به زبان هزارگی به خوانید سر هم به من بزنید.

شعر در هزارستان
www.shojaan.blogspot.com

ضمنا مشتاقم که باشما لینگ شوم، اگر خواستید به لینک تان بیفزاید

juma jaferi گفت...

salaam ostad khodawand karim wa rahim shoma wa azizanitan ra az tamami balaya badoor darad khabr dar ghozasht abdul ahmad hossini dardnaktarin hadesa inrozha ra ba tamami dostan wa azizan ishan wa qateba melat hazara tasleyat arz midaram rasti ke eshan shakhseyat barazendaay bood man shakhsan ba eshan dost samimi boodam har2 modatha dar iran wa hindostan yakja boodim waghaan ishan benahayat gerami wa boland martabat bood rohash shad wa yadash gerami baad

ناشناس گفت...

درگزشت آقای حسینی راوارتحال عزت مندایشان راازاین عالم به فامل محترم دوستان وعزیزان شان تسلیت عرض میکنم وازخداوند سعادت اخرت رابرای شان میخاهم (داود ناظری)

ناشناس گفت...

salaam ostad gerami khabar dar gozasht ahmad hosini zayeea jobran napazri baray mardom mast man wa hosini modathay zeyadi dar iran wa hindostan rafiq samimi bodim yadash bakhir asla bawar namikonam raftanash ra

محمد ظاهر نظری گفت...

درود آفاي نظري
در رابطه به پست يار مغاره نشينان رفت مي نويسم
چند بار كوشيدم به بلاگر نظر بنويسم اما نشد راستي همين بلاگر كه من و تو استفاده چندان سيستم نظر نويسي درستي ندارد
به هر صورت
من هم در گذشت آقاي حسيني را به همه بامياينان و خصوصا اعضاي فعالين حقوق بشر وروزنامه نگاران باميان تسليت عرض ميدارم
ايشان در طول كه همرايش همكار يك دفتر بوديم كارهاي شايسته اي را در عرصه خدمت به مهاجرين وبيجا شده گان باميان انجام داده اند كه منحيث همكار دفتر شان آگاه بودم

باحرمت
حفيظ حصيف (بهمن بدخشاني ) ا
www.lalpress.com
(البته این نظر به ایمیل ام رسیده بود که بخاطر ارچ نهادن به دوست گرامی ام بهمن بدخشانی در اینجا منتشر می کنم)

لیاقتعلی افتخاری گفت...

سلام! خیلی درد آور و تاسف انگیز است. در سالهائیکه در بامیان ایفای وظیفه مینمودم بارها باهم از کابل بسمت بامیان همسفر میشدیم. آدم خوش اخلاق و صمیمی بود و گاهی دردها و رنجهایش را بعنوان دغدغه فکری با من شریک می ساخت. در یکی از سمینارهای حقوقی در سال 2005 در بامیان باهم مشارکت داشتیم و آن در حقیقت آغاز دوستی و رفاقت ما با همدیگر بود. من واقعا متاسفم که چنین دوست صمیمی را از دست داده ایم. بازگشت همه بسوی اوسست! روحش شاد و یادش گرامی باد. به همه ای دوستان و اقاریبش تسلیت میگویم.

حیات نجفی گفت...

درگذشت نابهنگام جناب آقای حسینی را به تمام ملت زجر دیده افغانستان تسلیت میگویم. روحش شاد و یادش گرامی باد.
بدرود

رحیمی گفت...

سلام دوست گرامی
باتقدیم احترامات منم به نوبه خویش تسلیت عرض میدارم رحلت تاسف بار شخصیت فرهنگی و فرزانه کشور عزیزمان را اولا به خانواده و بازماندگان محترم ایشان ،ثانیا به دوستان و اقارب آن مرحومی و ثالثا به تمام ملت غیور افغانستان تسلیت عرض میدارم و از پیشگاه پروردگار متعال جنت برین را برایش آرزومندم .
روحش شاد و یادش گرامی باد!

باران حیدری گفت...

ستا ر‌ه‌ای بدرخشد و ماه مجلس شد ** ما به دور او جمع شدم او مسافر شد

سلام به همی‌ دوستداران عبدالاحمد حسینی
باتقدیم احترامات منم به نوبه خویش درگذشت نابهنگام جناب آقای حسینی را به تمام هم وطنان عزیز تسلیت عرض می‌کنم روحش شادو یادش گرامی باد

باران حیدری

مصطفی حسینی گفت...

گلچین روزگار چه خوش سلیقه است میچیند آن گلی که در جهان نمونه است.

او که از میان ما رفت ادم صادق، دلسوز وپرانرژی بود. در قبال خدمت به نیاز مندان روحیه خستگی ناپذیری داشت. باتوجه به اشتراک کاری که میان دفتر NRC و UNHCR موجود هست زمانکه بادفتر کمیساریای عالی سازمان ملل درامور پناهنده گان در بامیان افای وظیفه میکردم وبه خصوص در دوره که مسئولیت این دفتر را برای مدتی عهده دار بوم حسینی نه تنها یک دوست عزیز بلکه یک تکیگاه کاری با اعتماد و قوی بحساب میآمد. او همیشه به کارها تحرک میداد و ناشدنیها را ممکن میساخت. نبود او یک ضایعه شخصی برای بنده بعنون یک دوست و یک خله غیر قابل جبران برای مستحقین خدمات ایشان بحساب میآید.
روحش شاد ویادش جاودان باد!

Asad Najafi گفت...

Rohash shad wa iadash grami bad
man taqriban az 15 sal ba entaraf hamdigar ra meshinakhtim
hanoz ham bawaram nameshawad ke Dust e azizam ra '' HUSAINI '' ra az dast dada bashi.
dardist faramosh nashudani ba famel najibash samina tasliat megoiam

Asad Najafi
IRELAND
DUBLIN

Najaf Rajai گفت...

The sad news is that we have missed late Mr.Hussaini (God rest his soul, may he rest in peace) in Bamyan team too. It was an unexpected death for our Colleague; we were shocked for this matter. He was very hard working, expert, resourceful and friendly information counselor for NRC Bamyan. Mr. Ahmad Hussaini, the Information Councilor for Bamyan ILAC has passed away, apparently due to blood pressure. Our deep condolences to his family, colleagues and friend


Najaf Rajai

محمد محقق گفت...

با سلام
مرحوم حسینی یکی از جوانان پرشور،صادق وبااحساس بودند،شنیدن خبر درگذشت ایشان برایم بسیار سنگین وناراحت کننده است.
بنده ضمن عرض تسلیت به خواهر گرامی ام محترمه شریفه عزیزی برای مرحوم حسینی رحمت وغفران الهی رامسئلت می نمایم.
روحش شادباد.
محمد محقق کارمند سابق دفترساحوی کمیسیون حقوق بشر در بامیان.

عباس آگاه گفت...

نمیدانم که در این طور مواقع آدم چه چیزی باید بگوید که حق دلش را در مقابل یک دوست ادا کند. چاره چیست؟ آنهم در موردی که کسی مرده باشد و خروارها خاک بالایش انداخته شده باشد. حسینی را که من میشناختم. پرجوش، دلسوز و سربلند بود. نامش هم چنان بلند باد و یادش پایدار و تسلیت به خانم شریفه و دوستان حسینی.
من در ترکیه هستم و متاسفانه در این روز ها خبرهای خوبی نمیشنوم اما به راستی مرگ حسینی مرا متاثر ساخت. عباس آگاه

سخی فروزش گفت...

با سلام به همه دوستان و بادرود بر روح شادروان حسینی ، می خواستم بگویم که با شناختی که من به عنوان یک دوست شخصی از حسینی داشتم وی بیشک یکی از جوانان پردرد مردم مابود