۱۳۸۹ خرداد ۱, شنبه

بامیان و کنفرانس بین الملل کابل

سه روزی است که بامیان میزبان یازده وزیر، 16 معین و دهها مشاور و نیز سفیر آمریکا(جمعا" 120 نفر) یعنی تمام کابینه، است.
هدف تدویر ورکشاپ اولویت بندی برای کنفرانس کابل بود.
کنفرانس بین المللی کابل به ادامه کنفرانس بین المللی لندن قرار است دو ماه آینده برگزار شود، در این کنفرانس برنامه های انکشافی سه سال آینده افغانستان قرار است توسط حکومت به دونرها اعلام گردد.
حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیه، داکتر سرابی والی بامیان و اشرف غنی احمد زی کارشناس امور انکشافی و شخصیت ملی در کنفرانس خبری امروز درباره جلسه فوق الذکر به خبرنگاران معلومات دادند.

چیزی که برای بامیان می تواند نوید و دستاورد باشد، اولا" نفس برگزاری چنین اجلاس مهم ملی بود و نیز وزیر مالیه تعهد کرد که 5 ملیون دلار اضافه از بودجه سال 89، امسال به این ولایت تخصیص خواهد داد.
این پول صرف صرف پروژه هایی ضروری خواهد شد که مقام ولایت و نمایندگان مردم پیشنهاد کنند.
زاخیلوال از قول سفیر آمریکا گفت 30 ملیون دلار دولت آمریکا امسال علاوه بر پروژه هایی که فعلا" زیر کار است در بامیان مصرف خواهد کرد.

داکتر سرابی نیز درباره اولویت هایی که وی به جلسه فوق الذکر پیشنهاد کرده گفت: چند پروژه را در قسمت برق، سرک، تعمیر چند مرکز آموزشی و علمی و چند کلینک را پیشنهاد داده است.

نظر زاخیلوال را درباره اینکه گفته می شود وزارت مالیه و دولت مرکزی در قسمت انکشاف بامیان تبعیض روا می دارد پرسیدم وی گفت تبعیض نیست محدودیت امکانات است و ادامه داد در قسمت همبستگی ملی، معارف، صحت و زراعت در تمام کشور پروژه ها یکسان تطبیق شده است در قسمت سرک، بند برق و ... اولویت ها در نظر گرفته شده است.

وزیر مالیه دو پروژه مهم دیگر را که بامیان هم مستفید می شود و وی آنها را تعقیب می کند نام برد، پروژه شاهراه مرکزیی؛ کابل- گردن دیوال بهسود- هرات و نیز خط آهن شمال-جنوب را ذکر کرد.

وی گفت بودجه حکومت فقط صرف مصارف عادی می شود و پروژه شاهراه مرکزی اولین پروژه ای است که حکومت ازدرآمد ملی می پردازد.

۶ نظر:

Amir Sharif گفت...

khoda konad ein sada lawhie shoma ba nomaiandaghne shoraie welayati wa mardoom mazloome bamyan soraiat nakonad
ba iqdame jasoorana wa masuolanaei shoraei welayaty dorood mefristam

ناشناس گفت...

مرک بر خائنین مردم

در راس آن کریم خلیلی و محقق و جواد خر

تا بکی از احساسات مردم استفاده می کنید؟ وای مردم تا شما باشید تا برای اینها رای داده و رهبر رهبر بگوید.

ناشناس گفت...

سلام جناب نظری صاحب:
ما بسیار اظهار تاسف می نمایم که مردم ما همیشه قربانی احساسات صاحب غرضان بی هدف وآله دست می گردند این هایکه زیر فرمان جواد خر و امثالهم خیزک می زنند انسانهای جاهل بی خبر واحساساتی که امروز راه ها رابخاطر والی شد ن یک مفسد دیگر که منافع معامله گر تاریخ هزاره خلیلی و محقق را تامین نماید در زیر این بیرق نا آگاهانه سینه می زنند باید بدانند که همیشه به تعبیر آقای خلیلی چوب سوخت هستند که باید بسوزند یااینکه محقق بخاطر قیمت من وتو با طرف چانه بزند وپوز بیگیرد افسوس به حال تو که خوابی!! باز همچوب سوخت... ما جرا جویان باید طرف بهسود مارش عظیم خود را سازمان میدادند خیمه خویش را در دشت قادر بپا میکرند نه در جهاونی و چهار رائی سر اسیاب مردمیکه در راس ان خر ها شفقک بیخرد بیسواد زینب جان نوری با عشوه گری هایش لباسی را بنام مردم شورای ولایتی بتن دارد چه توقع؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

خادم علی گفت...

دوست عزیز نظری سلام واقعاً این کنفرانس برای بامیان یک دست آورد است.

بامیانی / نروژ گفت...

ههه ههه ههه
سلام آقای نظری و همه دوستان
همه شما عزیزان با دیدی بسیار بچه گانه به این وقایع می بینید.
این کنفرانس و زمان برگزاری آن برای همه بسیار واضح است، یعنی وعده های سر خرمن همیشگی و همچنان وسیله ی برای ساکت و راضی نمودن مردم بامیان و همینطور تکرار مثال همین کنفرانسها در دیگر مناطق هزارستان، جهت خاموشی و جلوگیری اعتراضات مردم هزاره در برابر دولت فاشیستی، فاسد و تک قومی کرزی/طالبان.
عزیزان ما چه در بامیان، و چه در دیگر مناطق و ولایات و ولسوالی های هزاره نشین به اشخاص قوی، مستقل و محکم نیاز داریم، مثال می توانیم از والی بلخ، بگوییم که توانسته مزار را همه برای مردم تاجیک تا حال حفظ و از آن به عنوان پایگاه قدرتمندی برای تاجیکان استفاده کند.
همین طور والیان مناطق پشتون نشین، پس با دیدی واقع بینانه ببینید، خانم سرابی آن شخصی نیست که بتواند از پتانسیل بامیان و زمینه های آن به عنوان یکی از پایگاه های قدرتمند مردم هزاره استفاده و حفاظت کند، دست و پا زدنهای خانم سرابی و قهرمان سازی از او فقط وقت مردم ما را هدر می دهد، کمی خوشیار باشید، مردم پشتون و تاجیک هر لحظه قبلتر از پیش قدرتمندتر و نیرومندتر شده اند، و ما با رهبران و مسئولینی ضعیف مردم خود را با وعده های دولتی و ... فریب می دهیم، تا چه وقت؟؟؟ از خواب بیدار شوید
در افغانستان فعلی روشن فکر بازی جایی ندارد، آن کسی که زور دارد، هم منطق است و هم گپش گوش می شود، نه کسانی مثل خانم سرابی گرامی.
افسوس به شما آقای نظری که بسیار خام فکر هستید

غریبه گفت...

از خرس مو کندنه دیگه