۱۳۸۹ مهر ۲۵, یکشنبه

دانشگاه

"درس خواندن در دانشگاه بامیان برام لذت و جذابیتی نداره، اولن اینکه این رشته را دوست ندارم، دومن اینکه سطح درسی دانشگاه بسیار پایین است، اساتیدی که نمی دانم با کدام واسطه و پارتی و ... وارد دانشگاه شده اند متأسفانه خیلی ضعیف اند از جزوات کهنه و روش های قدیمی  گذشته استفاده می کنند و اگر کوچکترین انتقادی کنی از حربه نمره  بر علیه ات استفاده می کنند، دانشجوها هم هیچکس به خود جرأت اعتراض بر علیه چنین وضعیتی را نمی دهند، آنها هم هدف شان کسب نمره و مدرک (لیسانس) است و بس!، می خوام برم دانشگاه خصوصی و رشته مورد علاقه ام اما پول ندارم."


بعد از ختم صحبت هایش، براش گفتم که اگر وضعیت دانشگاه چنین است که مشکل همگی است، درست نیست که فقط فکر خودت را کنی و دیگران را به همان حال بگذاری، وظیفه شماست که برای تغییر آن مبارزه کنی، مبارزه سخت است اما پایان اش شیرین و دانشگاههای خصوصی هم که من می شناسم هدف شان تجارت و کسب پول است.
وانگهی هیچکس جلوی مطالعه آزاد، استفاده از کتابخانه ها، اینترنت و ... را از شما نگرفته است.

شکایت از وضعیت کیفی آموزش در دانشگاه بامیان را به کرات شنیده ام که یکی از عوامل عمده آن ضعیف بودن سطح علمی اساتید آن می باشد.
دانشگاه بامیان دو دانشکده (زراعت، جامعه شناسی)، 13 دیپارتمنت و بیش از 1200 دانشجو و بیش از 40 استاد دارد.

۴ نظر:

حمیدالله گفت...

من نمیدانم سطح علمی آن ضعیف است یا پایین؟ ضعیف با پایین فرق دارد ولی این را میدانم که استادان جوان داردو اکثرا لیسانس است

سید قاسیم گفت...

نظری صاحب سلام موفق باشید . دوست گرامی که خدمت شما شکایت کرده حرف های شان واقعیت ندارد جون فعلا سیستم شاگرد محوری در اگثری دانشگاه های افغانستان حاکم است واین روش بسیار مناسب است برای یک دانشجو که علافه به درس تحصیل داشته باشد ومخصوصآ دانشجویان جامعه شناشی دانشکاه بامیان بهترین زمینه وجود دارد این دوست ما فکر می کند دانشگاه بامیان تعمیر لوکس که نداشت درس هم ندارد ما دانشگاه کابل وباقی دانشگاه های افغانستان را هم دیدیم متوجه بش که رسیدن به یک هدف علمی وکسب علم تلاش وخود باوری دانشجو است نه داشتن تعمیر زیبا وفضای فیشنتون !

نوت سید جواد حسنی سلام گفت به شما

ناشناس گفت...

حتی انهاییکه جدیدا ماستری گرفته اند حتی یک فیصد در سطح علمی شان افزوده نشده است متاسفانه.
استادانی دارم که حتی نوت دست داشته خودش را درست خوانده نمیتوانند چی رسد به اینکه موضوعی را اول خودشان فهمیده بعدا به دانشجویان بفهمانند، اگر وبلاگ زندگی در بامیان سانسور نمیکند من در نظر بعدی نام این استادان را می نویسم و حتی اینکه در کدام درس به عنوان نمونه چی اتفاق افتاد.
فعلا مهمترین واولین ضعف دانشگاه بامیان، همانا استادان بیسواد است

ناشناس گفت...

موضوعی پایین بودن سطح کیفی علمی ونداشتن اساتید مجرب نه تنها در دانشگاه بامیان بوده بلکه این مشکل در تمام دانشگاه های افغانستان بوده ومی باشد ، که حتی در خودی دانشگاه کابل که پایتخت افغانستان هم می باشد این مشکل وجود دارد ولی بحث اینجاست که آیا اساتید لایق وشایسته وجود ندارد یا اینکه آنها پول و واسط ندارد؟ به نظری بنده خیلی از افرادی تحصیل کرده وجود دارد که لیاقت وشایستگی تدریس را دارد ولی متاسفانه فرصت برای انها داده نمی شود

تشکر