۱۳۸۸ خرداد ۱۲, سه‌شنبه

بازی با ارقام یا انکشاف

روز گذشته گروپ جدید PRT کشور نیوزلند مستقر در بامیان کنفرانس مطبوعاتی تشکیل داده بود ( هر گروپ 6 ماه در بامیان است و بعدا" جایش را به گروپ جدید می دهد) در ابتداء، پرزینتیشن وظایف این گروه با کمک پروجکتور و توسط مسئولین مربوطه (نیوزلندی، آمریکایی و سنگاپوری) تشریح گردید، نمونه چاپی این پیشکش نیز در اختیار خبرنگاران قرار گرفت، عمده ترین گپ در قسمت بازسازی که آمار و ارقام داشت به قرار زیر بود:

در حال حاضر 50 پروژه به ارزش ده ملیون دالر زیر کار است و 30 پروژه دیگر آن که بالغ بر 25 ملیون دالر است به زودی آغاز به کار خواهد کرد، قیر ریزی شاهراه غوربند از محدوده کوتل شیبر الی شش پل عمده ترین آن است.

(از پل متک ولایت پروان الی کوتل شیبر را آمریکایی های بگرام تمویل می کنند و شش پل الی شهر بامیان جزء پروژه شاهراه بامیان- کابل است)

مطالعه و دیزاین سرک دوشی- بامیان از اواخر امسال شروع شده و کار اصلی آن از سال آینده آغاز خواهد شد و ظرف سه سال تمام خواهد شد.

در بخش بازسازی عمده ترین سهم را موسسه آمریکایی USAID هزینه می کند، نماینده این موسسه با خوش بینی تمام اظهار داشت که این موسسه ظرف شش سال گذشته 60 ملیون دالر مصرف کرده است و این کمک ها نقش مهمی در تغییر زندگی مردم بامیان داشته است و ...

به این دوست محترم گفتم، وصف جنابعالی از تغییر در زندگی مردم بامیان چنان است که آدم فکر می کند بامیان پاریس است، این تغییر در کجاست؟ به گفته خودتان هنوز هم پروژه های عاجل غذا در برابر کار جریان دارد؟ قسمت عمده مردم بامیان زیر خط فقر زندگی می کنند کدام پروژه زیر بنایی ساخته شده است که سطح اقتصاد و در آمد مردم را تغییر داده است؟ چقدر شغل برای مردم ایجاد کرده اید؟ و ...

من فکر می کنم ذکر آمار و ارقام نوعی بازی با ارقام و فقط به هدف گنس (گیج) کردن است و الا که چندان کار قابل توجهی دیده نمی شود که تأثیر واقعی بر زندگی مردم گذاشته باشد.


هیچ نظری موجود نیست: