۱۳۸۸ خرداد ۱۹, سه‌شنبه

کتابخوانی

دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان به هدف آموزش حقوق بشر، کتاب "تاریخچه حقوق بشر" (منتشر شده توسط این کمیسیون) را به مسابقه گذاشته بود، بیش از 130 نفر عمدتا" دانشجو شرکت کرده بودند و نقش دختران دانشجو کمرنگ بود (حدود ده نفر).


مسابقه در دو مرحله کتبی و شفاهی برگزار شد، سه نفر از فعالین حقوق بشر و جامعه مدنی داوران این مسابقه بودند، از جمله حاج کاظم یزدانی، مورخ و نویسنده مشهور.

در پایان سه نفر برگزیده انتخاب شده و جوایزی را در محفلی که به مناسبت هفتمین سالروز تأسیس کمیسیون مستقل حقوق بشر در دانشگاه بامیان ترتیب داده شده بود دریافت نمودند.

عبدالاحد فرزام رئیس دفتر حقوق بشر در بامیان، وضعیت حقوق بشر در زون بامیان را امید بخش خواند اما "وزنه های سنگین شخصیتی" را یکی از موانع حاکمیت قانون و تحقق حقوق بشر دانست، وی بطور ضمنی ناخوشنودی خود را از عدم اجرای صحیح قانون توسط نهادهای عدلی و قضایی نیز ابراز داشت.

داکتر سرابی، والی بامیان تأمین حقوق بشر را مکلفیت حکومت دانست، وی تعهد سپرد که در برابر ناقضین حقوق بشر خواهد ایستاد.
سرابی همکاری مردم را هم در این امر لازم و حتمی دانست.

حاج کاظم یزدانی نیز گفت: اعلامیه جهانی حقوق بشر نیاز امروز جامعه ماست و با دین اسلام هم منافاتی ندارد، وی گفت حدود بیست سال پیش بخش هایی از این اعلامیه را در کتاب "تاریخ شیعیان افغانستان" که در ایران (رژیمی که حقوق بشر را سوغات غربی ها می داند) نشر شده مهم ارزیابی کرده و درج کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: