۱۳۸۸ فروردین ۶, پنجشنبه

طوفان کنکور

نتایج اعلام شده کنکور امسال نشان می دهد که بیش از %92 شرکت کنندگان در کنکور زون بامیان ( بامیان و دایکندی ) موفق شده اند به دانشگاهها و موسسات تحصیلات عالی راه یابند و بامیان در سطح کشور مقام اول را کسب کرده است.

به گفته رئیس معارف بامیان 13 نفر در طب و 24 نفر در حقوق قبول شده اند.
در کنکور امسال حدود 1800 نفر در بامیان شرکت کرده بودند.

موفقیت نسل آینده ساز این مرز و بوم را در سنگر علم و دانش به تمام هموطنان تبریک می گویم.

پرورشگاه آینده

پرورشگاه آینده روز گذشته در بامیان مورد بهره برداری قرار گرفت.
این پرورشگاه توسط احسان الله بیات تهداب گذاری شده بود و بودجه آن توسط بنیاد آینده و انجمن زنان افغان-آمریکایی پرداخت گردیده است.

خانم شمیم جواد، همسر سید طیب جواد سفیر افغانستان در آمریکا رئیس این بنیاد است و روز گذشته همراه همسرشان این تعمیر را افتتاح کردند خانم مریم عثمان (افغان- آمریکن) که 25000 دالر به این پروژه کمک کرده بود نیز در این محفل اشتراک داشت.

پرورشگاه بامیان قبلا" فاقد تعمیر بود، این تعمیر در دو طبقه در شهر جدید به شکل مدرن ساخته شده و دارای 26 اتاق می باشد.
در پرورشگاه بامیان بیش از 200 طفل مشغول تعلیم و تربیه هستند، هرچند ماهیت پرورشگاه محل نگهداری، تعلیم و پرورش اطفال بی سرپرست، آنهم بطور شبانه روزی می باشد ولی تاکنون پرورشگاه بامیان فاقد این معیار ها بوده است،

درصد کمی از اطفال را یتیم و بی سرپرست تشکیل می دهند و اطفال شب ها را در خانه خودشان یا وابستگان شان می گذرانند، در این جا مثل یک مکتب با آنها رفتار می شوند و گاهی هم خبرهایی از حیف و میل و خورد و برد کمک های دریافتی به گوش می رسد.

تنها آشیانه سمر در ملاغلام است که واجد پذیرش اطفال بی سرپرست می باشد که فعلا" حدود 50 طفل در آن نگهداری می شود.
آشیانه سمر توسط موسسه شهدا به ریاست داکتر سیما سمر و معاونت محترم نوید شوهر ایشان تآسیس شده و در بامیان و جاغوری شعبه دارد.

قرار بود همراه این هیئت آقای خلیل زاد هم به بامیان بیاید و با مردم دیدار داشته باشد ولی به دلایلی این مراسم تاکنون برگزار نگردیده است، بعضی ها این رفت و آمد و افتتاح پروژه ها را در راستای کمپاین ریاست جمهوری آینده تعبیر می کنند.

۱۳۸۸ فروردین ۵, چهارشنبه

نوروز در کارته سخی-2



نوروز در کارته سخی-1

روز اول نوروز و کارته سخی برایم خاطرات دوران خردسالی را زنده می کرد و بدین ترتیب مانند هزاران انسان دیگر رهسپار کارته سخی شدم.

بوی بولانی، کباب کرایی، منتو همراه سروصدای کاسب کاران، لباس های نو کودکان و رقص و پایکوبی جوانان روح و روان به شدت افسرده جامعه افغانی را اندکی آرام می کند اما کارته سخی مکانی مذهبی و قبرستان است شاید جای مناسبی برای تفریح و سیاحت نباشد، اما در این کشور که همه چیز اش رنگ و بوی مذهبی دارد این کارها جنبی است و شاید هم به تعبیر آقایون بدعت!

قرقرک

نیشکر

سفر به جلال آباد

روز قبل از نوروز دختر خردسال یکی از دوستان پیشنهاد کرد که برای سیاحت برویم به جلال آباد، پدر فوری واکنش نشان داد و یاد آور شد که اینجا افغانستان است و ما هزاره ایم، رفتن به مناطق دیگر خطرناک است.

پیشنهاد آن دخترک کنجکاو، مرا به فکر واداشت که چرا ما نمی توانیم به دیگر شهرهای زیبا و سرسبز افغانستان سفر کنیم، آن دوست را متقاعد کردم که حال که به مزار نرسیدیم به جلال آباد که هم نزدیک است و هم هوای خوبی دارد و هم سرک اش آسفالت است برویم، این کار برای پاک کردن ذهنیت های مان و همبستگی بین اقوام هم مفید است، بالاخره علی رغم میل باطنی آن دوست همراه خانواده به جلال آباد رفتیم.

جاده زیبا، مناظری چون بند برق ماهی پر، نغلو، سروبی، تفریح گاه ظاهر شاه، دوراهی لغمان، پارک جوانان و ... سرزمین پر آب، هوای ملایم، دشت های سر سبز، نیشکر فراوان و شهر تمیز و زیبا که رودخانه پر آب از درون اش می گذشت دیدنی هایی بود که در جلال آباد دیدیم.

در مسیر راه پسته های فراوان پلیس و اردوی ملی را هم مشاهده کردیم که سربازان جوان و غیور در حال پاسبانی بودند.
مکان های تفریحی پر بودند از مردانی که برای میله و چکر آمده بودند اما زنان و حتی دختران خردسال اصلا" دیده نمی شدند!


۱۳۸۷ اسفند ۲۹, پنجشنبه

بوی نوروز


صبا نوروز است و کابل هرچند شلوغی شب عید را ندارد اما بوی جلبی و ماهی در هر کوی و برزن به مشام می رسد.


۱۳۸۷ اسفند ۲۶, دوشنبه

شناخت مزاری

گوشه هایی از سخنان معلم عزیز به مناسبت 22 حوت ( مسجد امام خمینی دشت برچی کابل 23 حوت 1387):

ما بابه مزاری را نشناخته ایم، دوستانش از او فرشته ساخته اند و دشمنانش از او دیو، همه برای توجیه تنبلی خود و ادامه ندادن راه و آرمان او.

کسانی که امروز مزاری را شهید وحدت ملی می خوانند خود را مسخره می کنند، اینها مزاری را بخاطر آرمان حق خواهی اش قربانی کردند، وحدت ملی که مزاری فریاد می زد متفاوت است با وحدت ملی خواسته اینها.

آرمان ما، آرمان مزاری است اما زمان ما زمان مزاری نیست، مانند بابه، زمان خود را درک کنیم و راههایی را برای تحقق حقوق خود جستجو کنیم، مزاری در زمانش سلاح را ناموس مردم می دانست ولی امروز قلم، رأی و ... ناموس ما است.

مزاری هم مثل ما یک آدم معمولی بود، بعضی کارهایی که او نمی کرد ( گدایی کردن عزت، کم کردن غرور و اعتماد به نفس و ...) ما می کنیم و بعضی کارهایی که ما می کنیم ( دریوزگی، چاپلوسی و ...) او نمی کرد، اگر این کارها را انجام ندهیم و آن کارها را انجام بدهیم صدها مزاری قوی تر و بزرگ تر از بابه خواهیم داشت.

ما باید دوستی ها، عشق و نیز عقده ها و دشمنی زمان مزاری را در زمان خود نباید انتقال ندهیم، زیرا ما را از کار و زندگی می اندازد ما دوستی و دشمنی زمان خود را بشناسیم و این مسئله را درک کنیم که در کجا موثرترین کار را برای حفظ منافع خود و ملت و کشور انجام داده می توانیم.

۱۳۸۷ اسفند ۲۴, شنبه

چهاردهمین سالگرد-2

معلم عزیز رویش در جایی که رهبر شهید سخنرانی می کرد، ایستاد شد و خاطره وی را گفت

حاجی نور حسن- شاعر حماسه سرا



دیروز محفلی دیگر اما متفاوت با محفل روز پنج شنبه برگزار شد.
در مسجد امام خمینی دشت برچی، مکانی که رهبر شهید بارها در آنجا با مردم صحبت کرد و پیمان بست.
گرداندگان این محفل همه جوانان و اکثرا" شاگردان لیسه معرفت بودند، مجلس به ظاهر غریب بود اما پر معنویت، معلم عزیز رویش و ناصری کجاب سخنرانان بودند و عکس های فرماندهان شهید دوره مقاومت غرب کابل به ویژه شهید قومندان شفیع آذین بخش مجلس بود.
او می گفت مزاری هم مثل ما یک آدم معمولی بود و فرقش با خیلی از ماها این بود که خیلی کارهایی که ما انجام می دهیم او انجام نمی داد و خیلی کارهایی که او انجام می داد ما انجام نمی دهیم.

چهاردهمین سالگرد-1










تجلیل از چهاردهمین سالگرد شهادت رهبر شهید دیروز و پریروز در کابل برگزار شد.
در محفل خاتم الانبیاء بیش از 20 هزار نفر شرکت کرده بودند، نفر دوم مجاهدین را گفت باید متشکل و منسجم شوند، برای تآمین امنیت.
و نفر سوم برخی دستاوردها را یاد آوری کرد و از دولت آینده خواست مسئله کوچی ها را حل کند،
پهلوان صاحب هم گفت اگر معضله کوچی ها حل نشود بازهم اعتصاب غذا خواهند کرد،

حضرت صاحب هم از کمردردی اش و از جرأت و جسارت اش که در سال 73، آنهم شب در کارته سه به دیدن مزاری رفته یاد کرد

و قانونی هم بازهم با زبان نرم اش چالی دیگر رفت و گفت مزاری با برنامه اش درباره انتخابات وضعیت امروز ما را پیش بینی کرده بود.

۱۳۸۷ اسفند ۲۱, چهارشنبه

در کابل

در کابل هستم، چند روزی را خواهم ماند.
هوای گرم کابل برای ما بامیان نشین ها کمی غافلگیرانه است، باید اکثر لباس های زمستانی را به در آورد.
جاده رهبر شهید مزاری، پل سرخ و حسینیه خاتم الانبیاء حال و هوای تجلیل از شهادت استاد مزاری- رهبر شهید را دارد، قرار است فردا 8 صبح در محوطه این حسینه تجلیل برگزار شود.
دوست دارم در این محفل شرکت کنم.

۱۳۸۷ اسفند ۱۸, یکشنبه

روز جهانی زن تقدیم به مردان

مردان: روز زن گرامی باد، ما حقوق زنان را رعایت می کنیم، اسلام به زنان حقوق زیادی اعطاء کرده است و ...
با مطالعه سه قضیه زیر که در یکی دو روز پیش با آن روبرو بودم به جمله فوق بیشتر فکر کنیم!!

1- خانم "الف" اشتیاق زیادی برای روز زن از خود نشان داد، جرأت، جسارت و شجاعت و توانمندی اش بسیار قابل تحسین بود وعده های همکاری و کمک اش ما را خیلی دلگرم کرد، یافتن چنین بانویی در محیط به شدت سنتی هزاره جات حکم کیمیا را دارد.

فردایش به طریقی به ما خبر دادند که نمی توانم با شما همکاری کنم، حقیقت ماجرا آن بود که مردانی که حکم ما فوق او را در محیط کار داشتند وی را از همکاری در راستای حمایت از زنان بازداشته بودند، آنان به وی توهین و اهانت کرده بودند و او را تهدید به اخراج از کار کردند و او کنج عزلت را بهتر از حضور در اجتماع دانست.

2- خانم "ب" بالاخره پس از چند سال رنج و عذاب توانست از شوهر ستمگر اش طلاق بگیرد و از سالها عذاب جسمی و روحی خلاص شود اما جامعه مرد سالار او را بخاطر این کار ملامت می کند و روزی مرد با قدرت آمد تمام اموال خانه و فرزندان را از نزد وی گرفت و او را روانه اتاق مسافرخانه کرد، این است بهای حق خواهی.

3- خانم"ج" ایرانی است و شوهر افغانی دارد، شوهرش به او گفته هر وقت خواستی تو را نزد بستگانت به ایران می برم اما چند سال گذشت و از رفتن خبری نشده است، او روزهای خود را در کنار جوی آب سرد کوههای بابا سپری می کند، او دچار بیماری روماتیزم شده است، او ساعات زیادی را بخاطر تنهایی گریه می کند و اگر این وضع ادامه یابد شاید به بیماری روانی گرفتار شود.

نمایش توانمندی زنان

هشت مارچ فرصتی بود برای نمایش توانمندی زنان

در بخش امنیت
جنرال صاحب ناصب ناهید با افراد گروهش با اقتدار ظاهر شد و به مردان خشونت گر اعلام کرد اگر دست از خشونت بالای زنان برندارند با او طرف خواهند بود.در بخش اقتصاد
فدراسیون و انجمن زنان تجارت پیشه صنایع دستی زنان را به نمایش گذاشته بود

در بخش صحت
شاگردان مکتب قابلگی اجتماع عزم شان را برای نجات جان مادران به نمایش گذاشتند

در بخش اجتماع
مادران فداکار و نمونه که علی رغم فشار اقتصادی مشوق دخترانشان در مکتب بوده اند از دست اولین والی زن تحفه دریافت کردند
در بخش معارف
و شاگردان ممتاز مکاتب نیز از دست رئیس معارف لوح سپاس دریافت کردند

هشت مارچ در بامیان


امروز در مرکز بامیان نیز هشت مارچ تجلیل شد.
ریاست امور زنان و شبکه انکشافی جندر در سالن مخابرات و عده ای هم در مسجد رهبر شهید، گروپ اول دولتی ها بودند و گروپ دوم بیشتر زنان قریه، آنها گفتند و تحفه دادند و اینها برای صلح دعا کردند.


عده زیادی از زنان که از راههای دور آمده بودند در پشت درب سالن مخابرات مانده بودند چون سالن پر شده بود از مردان و زنان

اطفال آشیانه سمر نیز تأتری را اندر کرامات علم آموزی برای دختران نمایش دادند

مردان زیادی نیز فرصت یافتند که برتری خود را در فصاحت و بلاغت به رخ زنان بکشند

۱۳۸۷ اسفند ۱۷, شنبه

هشت مارچ در عراق

کمیسیون مستقل حقوق بشر، دفتر بامیان روز جهانی همبستگی زنان را امروز در قریه عراق شیبر تجلیل کرد.
داکتر سرابی هم اشتراک کرده بود وی گفت زنان از مردان فقط فرصت برای رشد و تبارز می خواهند و بس.

یکی از بانوان فعال این ولسوالی رئوس مشکلات زنان در عرصه تصمیم گیری در پروژه های انکشافی، تعلیم تربیه، صحت، ترانسپورت و صنایع دستی این منطقه را قرائت کرد.

سه نفر در عرصه تلاش برای حقوق زنان به عنوان افراد نمونه از سوی حقوق بشر معرفی شد.

جمعه گل باشنده دره شمبل ولسوالی شیبر زمینه تحصیل برای 6 دختر خود فراهم نموده و دخترانش هم اکنون از صنف 6 الی 11 درس می خوانند وی آرزو دارد دخترانش به دانشگاه راه یابد او می گوید یک دختر بیشتر از 5 پسر برایش فایده داشته، او در کار خانه به همسر بیمارش کمک می کند، بارها مردم قریه وی را بخاطر روان کردن دخترانش به مکتب مسخره کرده اند .
او به این دلیل حایز لوح تقدیر شناخته شد.


پدرجمال آرا بیست سال پیش او را به ازدواج پیرمردی در آورد و دختر پیرمرد را برای خودش گرفت، شوهر جمال آرا برای بیش از 15 سال در بستر بیماری افتاد و او یک تنه با مشکلات دهقانی و مالداری دست و پنجه نرم کرد و در برابر مشکلات تسلیم نشد، اینک شوهرش دارفانی را وداع نموده است و او هم پدر و هم مادر چهار پسر خود می باشد.
او شایسته دریافت لقب زن نمونه شناخته شد.

مستوره بیش از 4 سال رئیس شورای زنانه دره عراق بود، او توانست پروژه های مهمی چون برق و ... را برای قریه خویش به ارمغان آورد.
او شش سال را هم سرمعلم مکتب دختران بود و زحمات زیادی را برای تعلیم و تربیه دختران و ساخت تعمیر مدرن کشید و به نتیجه مثبت نایل آمد.