۱۳۹۰ خرداد ۲۵, چهارشنبه

تجلیل از سیزده رجب

دیشب داشتم مقاله وزین دکتر حفیظ الله شریعتی (اینجا) را می خواندم و امروز دیدم که افرادی منتسب به انجمن فرهنگی مذهبی امام جعفر صادق (ع) محفل تجلیل از سیزده رجب سالروز میلاد حضرت علی (ع) را تدارک دیده و مردم را دعوت به شرکت در آن مراسم می کردند، به راستی چرا تجلیل از مناسبت های مذهبی را فقط افراد یا قشر خاصی برگزار می کنند، آنها چه هدفی را تعقیب می کنند؟، مقاله فوق به این سئوالات به درستی پاسخ داده است.

۱۱ نظر:

ناشناس گفت...

آقای نظری سلام عده که ازسیزده رجب تجلیل می نمایند کسانی است که مردم مارا احمق ساخته وتحت عنوان خمس ووجوهات من دیدم که قبل ازمراسم ازدکانداران بازاربامیان شیرینی جمع میکردند بنابراین عده استفاده جواست ومیخواهد جامعه مارا به دست بوسی برگرداند هدف جزاین ندارد اینها به علی نه بلکه بیشتربه معاویه شباهت دارد

جاوید گفت...

نظری عزیزسلام،با سمت وسوی که شما دراین نوشته ای تان دادید، من هم به لنک مورد نظرسرزدم، مقاله ای را که دوست گرامی نگاشته جالب است، سوال انجااست که آیا برجسته ساختن وخط سرخ کشیدن درلایه های اجتماعی چه درد دوامی شود؟ آیا درست است که عمل ولو ناشایسته ای فردی را برعموم مردم یا یک قوم عمومیت داد؟ وبرخ کشید؟
دقیقا نمی دانم دنبال چه هسیتد؟
کوچک تان جاوید

ناشناس گفت...

واقعا مردم هزاره بدبخت ترین مردم دنیا است. ایا مشکل ما دراین شرایط موضوع تصفیه حساب با سادات است و بااین تصفیه حساب مشکل ما حل می گردد. و چرا درهرموضوع ما باید یک توطیه را دید. مگر برگزاری مراسم ها مذهبی ایرادی دارد. ایا هزاره ها این مراسیم را هیچ برگزار نکرده. واقعا اینگونه اندیشیدنها در این شرایط جای شرم است.

سیرت گفت...

سلام به برادر عزیز نظری صاحب وتشکر از ینکه مرتبا به این خانه سر و سامان می بخشی ومنبع خوب اطلاعات وگزارشها بخصوص از بامیان باستان است. مقاله داکتر صاحب شریعتی واقعا وزین وپاسخگوی خیلی از سوالات مجهول بود نوشته ی عالی بود ولی در جواب برادر ناشناس که گفته است با تصفیه حساب با سادات مشکل ما حل میگردد؟ یا اینکه هزاره ها مراسم مذهبی را هیچ برگزار نکنند؟ باید گفت که برادر ما با سادات مشکل نداریم ومشکل از زیاده خواهی وبزرگنمایی های سادات است آنها با اگاه شدن جامعه هزاره موفعیت گذشته شان را درخطر می بینند واین روزها دست به توطئه،توهین وافترا میزنند وبقول شما آنها بیشتر خواهان تصفیه حساب هستند تاما لطفا مراجعه کنید به این آدرس:
http://changezari.blogfa.com
دوم: هزاره ها مراسم مذهبی شان برگزار کنند حق شان هست ولی نه به شکل خارجی وتذریقی که برای یکتعداد پروژه باشد وکسانی صاحب نام وسردسته قلمداد شود تامردم را وانمود کنند که وابسته به پول های نفت ودنباله رو حزب الله وسپاه محمد ونمیدانم زیر چپن مقام رهبری کثیف ایران هستند...
ببخشید آقای نظری سوال مربوط شما بود

ناشناس گفت...

سلامی از طرف یک سید،

اولاً اگر اندکی بله فقط اندکی از اسلام محمدی اگاهی داشته و به آن عمل نمائیم دیگر هیچ یک از این مقالات بظاهر وزین برایمان جالب نخواهد بود، زیرا مسئله کاملاً روشن است و نیازی به صورت جلسه ساختن نیست.

ثالثاً بعضی از هزاره های ما که تا بحث سید و هزاره مطرح می شود حالت از دست داده و هر چه بزبانشان می آید نثارمان می کنند بعد هم می گویند که حالا ما روشن فکر شده ایم و به حساب شما می رسیم:

چرا به شما خمس بدهیم، تا شما را آقای خود گردانیم و از نظر اقتصادی به شما کمک کنیم و از این قبیل صحبت ها؟

نکته ای را در اینجا به سوال اینها قابل یاد آوری می دانم از اینکه بگزریم که واقعاً در مواقع خمس دادن چه نوع مال های را می دهیم، سوال اینجاست آقا جان خمس نده، نماز نخوان، روزه نگیر، هر کاری را که اسلام گفته نکن مشکل اش از خود توست چرا آنرا یه سادات می چسپانی؟

اگر هم که مسلمانی که فقط واجبات دینی ات را اداء کردی در غیر ان خیلی ها هم را می شناسم که از اسلام گشته اند و دین جدید را اختیار کرده اند حال موضوع سید هزاره را چنان دامن می زنند که این گار اصل حق کش هزاره ها را سادات کرده اند.

واقعاً که...

ناشناس گفت...

آقا جان سایت چنگزی رابه ما نشان نده زیرا سایت وزین جمهوری سکوت و دها جای دیگر را همگان بخوبی بلد اند که چه میکروب های در انجا فعالیت کرده بعداً به اسم تحقیقات علمی اکاذیب را بنشر می سپارند.

ناشناس گفت...

جناب ناشناس!
توهم از جنس آغایون برآمدی، فکر کنم از جو شما هم کم شده.....

ناشناس گفت...

نظری عزیز خسته نباشید. با عرض تبریک میلاد حضرت علی ع ازنوشته های زیبا و وزین تان یک دنیا تشکر. بله واقعا یک مقدار اختلاف بین سادات محترم و هزاره ها است و سادات در گذشته های دور و نزدیک از سادگی و صداقت هزاره ها سوء استفاده کرده به مردم ما خیانت نموده با دشمنان ما پیمان بسته در یک خط قرار گرفته اند ولی می شود با وحدت و همدلی و برابری گذشته های تلخ را جبران کرد. سادات عزیز به دامن مردم خود برگردند و از دل وجان با مردم خود همکار و هگام باشند نه اینکه همیشه یک خط جدا را پیش گیرند.

ناشناس گفت...

سلام
اولا كه اين مراسم را در باميان به تنهاي يك قشر خاص بر گزار نكرد. كانون فرهنگي امام جعفر صادق با دفتر آيت الله محقق كابلي بر گزار نمود. دوما شما از آدرس حقوق بشر به كدام حق دست به توطيئه مي زنيد.
سوما وقتي شما شركت نكنيد در مراسم مذهبي اين حق ماست كه از بزرگان دين خود تجليل به عمل بياوريم.
با عرض حرمت
سيد شاه حسين حسيني مسئول كانون فرهنگي امام جعفر صادق و معاون شوراي علماي باميا

ناشناس گفت...

آقای نظری سلام،

دوست عزیز توجه بفرمائید که شما چه نوشته کرده اید

" به راستی چرا تجلیل از مناسبت های مذهبی را فقط افراد یا قشر خاصی برگزار می کنند، آنها چه هدفی را تعقیب می کنند؟، مقاله فوق به این سئوالات به درستی پاسخ داده است."

برادر توکه مسلمانی به ما بگو تجلیل از راد مرد تاریخ جرم است؟ سادات که این را تجلیل می کنند جرمی، خطائی، سهوی ... چیزی را مرتکب می شوند؟ شما که از استاد مزاری تجلیل بعمل می اورید دنبال چه هستید؟ واقعاً معنی این جمله تان را نمی فهمم.

نکته دیگر اینکه بعضی از هزاره ها امروز ها در هر جا که صحبت بمیان می آید بحث سید و هزاره را مطرح می نمایند و موضوعاتی نظیر انیکه ما چرا خمس می دهیم، دست سید را می بوسیم، سادات به ما ظلم تاریخی کرده و ... پیش می کشند و ناسزاهای بسیاری نثارمان می کنند.

ولی اگر اسلام را بمعنی واقعی آن درک کرده به ان عمل نمائیم تمام این مشکلات حل شده است چون در اسلام من سادات، هزاره و دیگر اقوام از همدیگر برتری نداشته و نخواهند داشت و این را سادات هم می دانند ولی بعضی از لایک های هزاره ها فقط با مطرح کردن خود منحیث یک هزاره اب را گل الود کرده می خواهند ماهی بگیرند، نمونه اش هم همینکه اینها مسئله خمس را مطرح می کنند که این را سادات نگفته اند و اسلام گفته است (حتی قید ندادن خمس به سادات ثروتمند را هم مطرح کرده اند، که اینها در نظر نمی گیرند و به همه می تازند) پس شما بگودید شما که خمس به سادات نمی دهید مشکل از سادات است؟ اصلاً شما دهید که شما را چیزی گفته؟ و یا گفته می تواند؟ دست سادات را نمی بوسید (البته سادات روحانی را گفته که هزاره های و دیگر اقوام را هم ادم میتواند ببوسد نه سید بچه سادات را که خوب و بد اش را نمی فهمد و یا سادات بد کاره را) خوب دست انها را نبوسید؟ چه می شود؟ هیچی چی؟ خوب آیا همین هایکه شما گفتید ظلم تاریخی سادات بر هزاره ها است که چنان بنفرت از ان یاد می کنید؟ ایا برای همین موضرع که قابل یاد اوری نیست این مشکل کلان جور می کنید؟ راستی 2 موضرع دیگر هم است:

1- خیانت سادات از قول شما در قضیه افشار: در این باره دقیقاً در جریان نیستم ولی این را خوب می دانم که بقول خود شما سیاف پشت این کار بوده، سوالی از شما دارم اینکه زمانیکه محقق رای تمامی هزاره ها را به وی داد خیانت نبود؟ پس چرا وی که با این کار اش خیانت به همان بزرگی افشار کرده و درد افشار را تازه کرد مواخذه نشد؟ چون هزاره بود؟ این است منطق شما؟
چرا در قضیه بهسود که همه ساله اتفاق می افتد خلیلی کاری نمی کند و شما هم او را چیزی نمی گوید؟ بخاطریکه وی هم هزاره است؟ این است داد از عدالت خواهی شما؟
چرا بشر دوست که اول خود را مسلمان بعد افغانی معرفی کرده و خود را هزاره نمی داند وی را مواخده نمی کنید؟ چرا که وی هزاره است و تمامی کارهای بد اینها که مشتی اند نمونه خروار را نادیده می گیرید فقط و فقط بخاطریکه هزاره اند؟ بعد افعال چند سید را ملاک قضاوت خود قرار داده به همه انها که جان فشانی ها برای احالی تشیع افغانستان کردند می تازید؟ و می گوید که ما حالا روشن فکر شده می خواهیم ظلم و استبداد را از بن بکنیم؟

2- قضیه دختر ندادن سادات به هزاره ها: بیائید قضیه را از دید دیگر بنگرید، تمامی صفحات فیس بوک، بلاگ ها، وی سایت ها پر است از موضوعاتیکه باید سادات دختر به هزاره ها بدهند و چه دشنامها که نثار سادات نشده است؟ سوال اینجا است که اگر قومی بچنین پیمانه ای بر ناموس شما اینگونه حمله کند شما چه می کنید؟ ایا عکس العمل شما دیگر گونه خواهد بود؟ آیا وقتی تروریستان شخصی بیگناه را از هزاره ها می کشند همه داد و فریاد شان بلند می شود که پشتونها قوم پرست اند و ...
این عمل شما فاشیستی نیست؟ (پشتونها شما را اقلیت گیر کرده اند شما سادات را) چه تفاوتی دارد این عمل شما؟

وقتی به این موضوهات فکر می کنم به این نتیجه می رسم که هزاره ها در یک عمل فوق العاده اند، آن دشمن پیدا کردن است، زیرا:

امروز که تمام دنیا اینجا است و میلیون ها دالر صرف این کشور می شود سهم مناطق هزاره از ان معادل به صفر است ولی این موضوع را کنار گذاشته به موضوع بگفته خودتان سرطانی سادت رسیده گی می نمائید؟

امروز بامیان برق ندارد، امریکائی ها با والی با کش و فش بند توبچی را افتتحاح می کنند و سال بعد اش می گویند این پروژه کنسل شد، این مشکل نیست ولی موضوع سادات و خمس مشکل شده است و باید به ان رسیده گی شود؟

امروز سرک نیست ولی یه مشکل سادات باید رسیده گی شود، واقعاً که شما تنها دشمن برای خود پیدا می کنید و بس و هنوز هم که هنوز است شما مشکل اصلی هزاره ها را در نیافته اید.

پیامبر اسلام فرموده انهایکه قوم پرستند و جاهل از امت من نیستند.

ناشناس گفت...

در ادامه

ودر آخر2 حديث از اصول كافي ،اميد كه چراغ راه ما شود!!
1-رسول الله صلي الله عليه واله وسلم:((من تعصَّب اَو تُعُصّب له فقد خلع ربق الايمان من عنقه))يعني هركس تعصب بورزد ويا برايش تعصب بورزند(درصورتي كه به ان تعصب راضي باشد)رشته ايمان را از گردن خويش باز كرده است.حديث 2544
2-علي بن الحسين عليه السلام:((العصبيّت التي ياءثم عليها صاحبهااَن يري الرجُلُ شرارَ قومه خيراًمن خيار قومٍ آخرين وليس من العصبيت اَن يُحبّ الرجلُ قومه ولكن العصبيت اَن يُعين قومه علي الظلم.))
يعني عصبيتي كه صاحب اش بخاطر آن گناهكار محسوب مي شود آنست كه شخصي افراد بد قوم خود را بهتر از خوبان ديگر اقوام بداند.اما اينكه شخصي قوم وقبيله خودش را دوست داشته باشد عصبيت نيست بلكه اگر قوم خودش را برظلم بر ديگران ياري رساند عصبيت است.حديث 2549