۱۳۸۷ آبان ۱۹, یکشنبه

حج فقرا

روز جمعه در همسایگی ما، شخصی گاوی قربانی کرده بود و خویشاوندان را مهمان کرده بود، مهمانی قبل از تشرف به حج و دیروز هم عازم کابل شد که به مکه برود.

اطلاع کسب کردم که امسال هر حاجی یک لک و هشتاد هزار افغانی پول سفر داده است، با جمع هزینه های مهمانی قبل و بعد از زیارت و سوغات و ... حدود چهار هزار دالر (دو لک افغانی) مصرف می کند، حالا بگیریم که بیست هزار نفر امسال روانه خانه خدا گردند، هشتاد ملیون دالر خرج می شود.

همین هفته پیش سازمان های خیریه گزارش دادند که یک سوم جمعیت افغانستان (حدود 8 ملیون نفر) زیر خط فقر زندگی می کنند، زمستان پار حدود 150 نفر بر اثر سرما و گرسنگی جان باختند و زمستان جاری هم با خشکسالی در راه است.

مغاره نشینان مرکز و اطراف بودا را مثال نمی زنم، چه آنکه آنها در مرکز دید و توجه جهانگردان، خارجی ها، مقامات، خبرنگاران و ... اند، آوارگان بهسود که هست و بود شان را کوچی ها تاراج کرد، روستا نشینان مناطق دور دست یکاولنگ، لعل و سرجنگل، دره صوف، ولایت دایکندی، ناهور، مالستان، پنجاب، ورس و ... چه روزگاری را در پیش رو خواهند داشت؟

دستمان برای طلب کمک جامعه جهانی همواره دراز است، بدهید در راه خدا که ملت دارد می میرد! (فاجعه انسانی در راه است) و آن وقت هشتاد ملیون دالر را برای حج مصرف می کنیم! خودتان قضاوت کنید، بیشتر از این اگر بگویم می ترسم مرتد شوم!!

۱ نظر:

ناشناس گفت...

دل به دست آور که حج اکبـــــــــــر
است از هزاران حج یک دل بهتر است
به نکته قابل درک اشاره نمودید. هن هر سال بنابر ضرورت که دارم افغانستان میروم وضعیت اقتصادی مردم را به خوبی میدانم
امسال مقدار کمک از دانمارک به مهاجرین بهسود بردم وضعیت آنها را هم از نزدک دیدم واقعآ درمانده و محتاج هستند .
تمنادارم از حجاج محترم که وافعآ دقت نظر به خرج بدهند بهتر از علما دین که در کاروانهای حج دخیل نباشند تعین تکلیف کنند .

عطایی از دانمارک