۱۳۸۷ آذر ۳, یکشنبه

جشن کنکور





صدها دختر و پسر داوطلب حضور در دانشگاه امروز پشت در دانشگاه بامیان صف کشیده بودند، شور اشتیاق و کمی نگرانی در چهره این جوانان دیده می شد.

بیش از 150 دختر از دایکندی اشتراک نموده بودند، به گفته مسئولین برگزاری این امتحان حدود 30 درصد اشتراک کنندگان را دختران تشکیل می دادند، سال گذشته در حدود هشتصد نفر شرکت کرده بود و امسال 1800 نفر.

در حدود 600 نفر داوطلب از ولایت دایکندی با تحمل دو شبانه روز راه و هزینه هر نفر حدود 5000 افغانی از یکهفته پیش به بامیان آمده بودند، از ولایت بامیان نیز 1200 نفر در این امتحان شرکت می کنند.

در کنار این همه شور و اشتیاق ضعف مدیریت سبب شد که امتحان با یک و نیم ساعت تأخیر ساعت ده و نیم برگزار شد، استادان دانشگاه که ممتحن بودند هر کدام تعدادی کتابچه سئوالات را در بغل گرفته و بدنبال داوطلب پشت میله های دروازه دانشگاه می رفتند، دهها هیئت متشکل از امنیت ملی، ولایت، شورای ولایتی، معارف و خبرنگاران هم در بین داوطلبان رفت و آمد می کردند.


بلقیس یا سمانه دختر 15 ساله ای بود که به نظر من خرد سن ترین داوطلب شرکت کننده کنکور بود، او گفت تا سوم راهنمایی در ایران آنهم جهشی خوانده و بقیه را در شهرستان دایکندی در موسسه NVIB خوانده و امتحان سویه داده و از آمادگی خوبی برخوردار است و قصد دارد انجینر شود.

هجوم جوان های هزاره به ویژه دختران برای راهیابی در دانشگاه و موسسات تحصیلات عالی نوید بخش فردای روشن است و من امروز را کمتر از یک جشن نمی دانم.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام من محمد قلندری متولد1370/5/14درحال حاضر در ایران زندگی می کنم.درسال1389به یاری خدا به کشورم باز می گردم.واقعا18 سال دوری از وطن سخت است.امید وارم شرایط برای تحصیل.ودرامد بخورونمیری برایم فراهم شود که دیگر به هیچ عنوان نیازمند کشور بی گانه نباشیم.