۱۳۸۷ آذر ۳, یکشنبه

تقلب؟

در امتحان کنکور امروز بعضی زمزمه های تقلب شنیده می شد و بعضی از دوستان این امر را مجاز و موجه جلوه می دادند، آنها استدلال می کردند در بدخشان چند سال است که سئوالات امتحان بصورت مشترک زیر نظر استادان حل مي شود، در کجا و کجا چی می شود و اگر ما صداقت کنیم، عقب مانده ایم و به جوان هزاره ظلم کرده ایم!

اما من هنوز با این استدلال دوستان هم نظر نیستم، تقلب را یک نوع خیانت می بینم ( هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون ) باید به قوم گرایی، تبعیض و تعصب نقطه پایان گذاشت ولی روند فعلی را که مشاهده می کنم، فکر نمی کنم که این مرض به این زودی ها جل و پلاس اش را از جامعه ما جمع کند.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

راستی شما که یک داکتر هستید چرا یک جمله ای عربی را دلیل مطلقا کافی برای درستی نظر خود نوشته اید؟


تشکر

جاغوریگگ

ناشناس گفت...

دوست عزیز
مطالب و عکسهایت بسیار جالب بود و البته نظراتت. من از همسایگی شما در بامیان می نویسم و خودم جزءافراد امتحان گیرنده بودم نه تنها امسال بلکه در سالهای پیش هم.
در مورد نظرات شما بحث زیاد است و فرصت بیشتر لازم دارد. من هم در کل با نظر شما موافقم ولی مشکل اینجاست کهآن حرفها در شرایط ایده آل یا لا اقل نرمال صدق می کند؛ در افغانستان هیج کاری بطور درست و صحیح انجام نمی شود.این رسم افغانستان است و اصلاح این مشکلات نیاز به زمان دارد تا جامعه بهتر و انسانهای توسعه یافته تری رشدنمایند ...
اما در مورد تیتر نمودن"تقلب" برای امتحان حوزه بامیان با شما موافق نیستم.این خیلی بی انصافی و به نظرم نادرست است که صرف با شنیدن شایعات و از راه دور و عجولانهچنین قضاوتی نمود. تقلب تعریف خاصی دارد و در مورد بامیان صدق نمی کند. آنچه که شاید شما شنیده باشید چیز دیگری شاید باشد مثل عدم سخت گیری یاتساهل و...در امتحان کانکور بامیان که شاید به نظرم با توجه به شرایط کشور و مناطق محرومی مثل بامیان و دایکندی که در طول کل این سالها شاید اولین فارغان صنف 12 و کانکوری خود رادر طول تاریخ بیرون می دهند، طبق گفته شیخها شاید و حتما مباح خواهد بود.
پس دوستانه از شما می خواهم یا این عنوان را حذف کنیدویا آنرا با کلمات مناسب تری جایگزین نمایید زیرا فکر میکنم برای سرنوشت تمام این 1800 جوان داوطلب مفید باشد اگر از گسترش شایعات جلوگیری نماییم.

با سپاس

استاد وندی

ناشناس گفت...

من باور دارم که اگر یک استاد یا هر کسی دیگر یک هزاره را ناکام بماند و یا او را در یک رشته ای درست کامیاب نکنید از ترس تقلب، در حقیقت در حق هزاره ها خیانت کرده است. من تقلب را دوست ندارم اما دوست دارم که یک فرزند هزاره که هوای دانشگاه را دارد هر چند که خیلی لایق نباشد باید فرصت برایش داده شود. در ضمن در کشورهای غربی از هزار راه استفاده می کنند تا یک شاگرد را وارد دانشگاهکنند و وقتی وارد دانشگاه اش کردند آن وقت از راه های مختلف تلاش می کنند که او را کمک کنند تا موفق شود. را بستن زیر نام هر چه که باشد خوب نیست. اصلا سیستم کنکور در افغانستان بسیار خراب و کهنه است. در افغانستان همیشه بی سوادان جنوب وزیر و سردار هستند اما ما به فکر تقلب هستیم. باید فرزند هزاره را فرصت داد تا لا اقل چهار سال را به جای بدبختی کشیدن به روی چوکی دانشگاه بنشیند. این خودش یک ارزش است. از محیطش چیزها یاد می گیرد. مدرکش هم در آینده به دردش می خورد حی که درست درس نخوانده باشد. چنرالها و .. ماشینی همین حالا سر مردم حکومت می کنند در این کشور.

نظر ما هم محترم است اما باید راه با بر فرزندان هزاره به هیچ بهانه ای نبست. به اندازه ای کافی در حوزه های دیگر کنکور هزاره ها را به بهانه های واهی از رفتن به دانشگاه باز می دارند. ما نباید کاسه ای داغتر از آش باشیم.

دین من و ایمان من هزاره
هزاره ام هزاره ام هزاره

ناشناس گفت...

تقلب در افغانستان؟!
زبانت را گاز بگیر!
"حمید"