۱۳۸۷ مهر ۱۷, چهارشنبه

میزبان بانوی صلح و عدالت

یکشنبه این هفته بامیان میزبان داکتر سیما سمر بود، سه روز این بانوی نامور مهمان ما بود و فرصت خوبی بود که همراهش باشم، گام به گام تعقیب اش کنم، عکس االعمل 47 دختر و پسر یتیم، یتیم خانه سمر " آشیانه سمر" را که او را "مادر" خطاب می کرد دیدم و حس کردم، اشک این مادر را هنگامی که یک کودک یتیم خاطرات از دست دادن مادر و پدرش را حکایت می کرد را توانستم به تصویر کشم و لبخند اش را از موفقیت و درخشش این اطفال در مسابقه مشاعره و تعلیم و تربیه به خوبی نظاره کردم.

او از عدم انکشاف و بازسازی بامیان شاکی بود، همراه او خانم بشر دوست دیگر بنام خاله "فرنی" 81 ساله اهل سوئیس که بیش از بیست سال است زندگی خود را وقف محرومیت زدایی هزاره جات کرده آمده بود، این زن خیر توانسته است پول ساخت چندین مکتب، کلینک و شهرک ملاغلام را از طریق جمع آوری اعانه فراهم کند، او وصیت کرده است که اگر بمیرد در بامیان دفن شود، ساکنان ملاغلام به وی قطعه نمدی را تحفه دادند و از داکتر سیما هم تشکری کردند.

روز دوم، داکتر به قریه آقرباط رفتند، دهها زن و مرد به استقبال این بانوی مکتب ساز و کلینیک ساز آمده بودند، آنها از وی بخاطر ساخت کلینیک و مکتب تشکر می کردند، در همین روز در راه رفتن به قریه کمیتی- دره فولادی داکتر در جمع مردان و زنانی که مشغول جمع آوری کچالو بودند رفتند و مشغول کمک به آنها شده و جایتان خالی مهمان کچالو کلوخی آن مردم پاک دل شدیم؛ کمیتی قریه ای دور افتاده- بیخ کوه بابا- مردم سه ساعت و بیست دقیقه پیاده روی می کنند تا به دشت تیکر جایی که موتر لینی ایستاده می شود برسند، موسسه شهدا که داکتر سیما موسس آن است در آنجا مکتب ساخته و برای زنان زمینه سواد آموزی فراهم کرده و نهال های مثمر غرس نموده است، داکتر سمر با خانم های شامل کورس درباره سواد، حقوق زن و ... صحبت کرد.

روز سوم اقامت توانستم وقت کوتاهی را برای انجام گفتگو و مصاحبه با وی بگیرم، از زندگی، کار، علاقه مندی و خاطرات اش سئوال کردم، داکتر صاحب هم علی رغم اینکه طیاره منتظر اش بود با حوصله به سئوالات ام جواب داد.

به راستی که خیلی از مردم ما داکتر را به خوبی نمی شناسند، زوایای مختلف زندگی این رهبر شجاع و متهور ناشناخته مانده است، داکتر سیما سمر بیست سال است موسسه شهدا را تأسیس کرده است، بیش از صد مکتب را ساخته است که بیش از شصت هزار نفر در این مکاتب درس خوانده اند، حدود سه هزار و پانصد نفر آنها تاکنون به دانشگاهها راه یافته اند، 15 کلینک و چهار شفا خانه ساخته است، بیش از 700 پرستار تربیه کرده و 122 طفل یتیم را سرپرستی و تربیت نموده است،
به نویسندگان، هنرمندان، فیلم سازان و ... فرهنگیان پیشنهاد می کنم که برای معرفی و شناسایی این شخصیت نامور، امروز تلاش کنند، شاید فردا دیر باشد.



۲ نظر:

ناشناس گفت...

درود به هزاره. درود به سیمای هزاره. سیما ، نور چشم هزاره ها است.

ناشناس گفت...

سیما سمر نور چشم هزاره هاست ولی...

او وظیفه خوده منحیث یک هزاره اگاه در مقابل مردم درددیده خود انجام داده است که باید انجام میداد!!!!
تو نیکی میکن در دجله انداز....

اشتباه مردم هزاره اینست که پیش پا بین استند و بفکر اینده سازی و خلق مردان که اینده را رهبری کنند نیستند بنا در اسرع وقت خال شان گم شده وچیز که را دارند انرا نیز از دست خواهند داد..

پس راه که که پیموده شده لازم نیست دوباره پیموده شود یعنی امانت را به به شخصی امینی باید سپرد تا این کشتی لرزان بی حرکت و سرگردان نمانده روزی به ساحل صیحح و سالم برسد...