۱۳۸۷ آبان ۴, شنبه

داکو ها در جاغوری

هفته گذشته یکی از دوستان که از سفر ناهور، جاغوری و مالستان باز گشته بود درباره وضعیت زندگی و مردم آنجا پرسیدم.

وی گفت داکو ها در آنجا قدرت مند اند، داکو به افراد بی بند و بار گفته می شود، ولسوالی های فوق از ولسوالی های پرنفوس و کم توجه ولایت غزنی می باشد، قانون و حکومتداری هم در این ولایت ضعیف است، راههای ارتباطی این ولسوالی ها با مرکز ولایت هم در اختیار طالبان است، این مردم اند و خدایشان و قدرتمندان محلی هم که اکثرا" همان قومندانان سابقه اند که حالا در چهره ولسوال، قومندان امنیه و مأمورین دولتی به خود سری های خود ادامه می دهند.

وی به طور نمونه از "باشی حبیب" سرپرست ولسوالی مالستان یاد کرد که یکی از قومندانان بدنام و داکو سابق جاغوری بوده که در طی سه دهه گذشته انواع ظلم و ستم بر مردم عام جاغوری روا داشته و اکنون نیز نه تنها قدرت اش کم نشده بلکه با تشکیل شبه نظامیانی به کارهای ناروای سابق خویش ادامه می دهد.

وی گفت: مکتوبی را به نامبرده پیشکش کردم که او آنرا به کسی که پهلویش نشسته بود برای مطالعه داد، بعدا" فهمیدم که وی سواد ندارد، این در حالی است که آقای برنا کریمی معاون اداره ارگانهای محلی در مصاحبه خود با رادیو بی بی سی در شب جمعه هفته گذشته گفته بود که از جمع 362 ولسوال، هیچ کدام بی سواد نبوده تنها چند نفری هستند که به حیث سرپرست اند و کمتر از صنف دوازده سواد دارند!

۳ نظر:

ناشناس گفت...

عطایی از دانمارک
سلام
ازین که از قلب هزارهجات مینوسید تشکر
ما از اروپا با شوق تمام ویبلاگ شما را میخوانیم
در مورد داکو ها مالستان و جاغوری باید مردم خود آن مناطق تصمیم بیکرند . البته با درایت و هوشیاری ، چون در صورت اعتراض دولت از آب کل آلود استفاده کرده یک دشمن قسم خورده ما را مقرر نکند .

ناشناس گفت...

من از جاغوری هستم. از باشی حبیب بدم می آید. آدم بی سواد اما بسیار هوشیار است. اما برادر عزیز من صادقانه باور دارم که وجود او در مقابل انحضار قدرت در دست آخند ها در جاغوری و مالستان ضروری است. باشی حبیب سالیان سال هزار حرامزادگی کرد اما کارهای بد او به اندازه ای یک گوشه از جنایات آخند ها نمی رسد.

ناشناس گفت...

با عرض سلام.

ضمن قدردانی از تلاش های فرهنگی شما میاخواهم عرض کنم که کلمه "داکو" متعلق به زبان اردو است که به معنی "دزد و ترار" بکار برده می شود. امیدوارم دوستان در تلاش های فرهنگی شان ناب نگه داشتن زبان دری و یا حداقل جلوگیری از ورود بی مورد کلمات بی گانه را فراموش نکنند.

موفق باشید.