۱۳۸۷ شهریور ۱۹, سه‌شنبه

حفریات باستان شناسی

پروفسور زمریالی طرزی باستان شناس معروف افغانی هفته گذشته کار حفریات سال جاری را ختم کرده و بامیان را ترک کرد.
وی از هفت سال گذشته در مقابل بودای 38 متره (شمامه) با جمعی از باستان شناسان خارجی مشغول کاوشگری برای پیدا کردن مجسمه بودای خوابیده می باشد.
طرزی که فرزند محمود طرزی پدر ژورنالیزم افغانی می باشد، ساکن اروپا بوده و علاقمند به کشفیات دوره بودایی در بامیان می باشد.
به گزارش رسانه های ملی و بین المللی وی موفق شده است چندین آثار قدیمی مربوط به دوره فوق و چندین مجسمه هایی را پیدا کند.

هفته گذشته به محل کار وی رفته بودم، گودالی به مساحت حدود 100 متر مربع به عمق 2-3 متر حفر گردیده بود، به جزء یک راه زینه و چند سنگ چین چیز دیگری به ظاهر دیده نمی شد، امروز دوباره به آنجا رفتم، دیدم که جای هست و جولا نیست، تمام آن منطقه دوباره با خاک خودش پر شده است.

اعلان خبر احتمال 90 درصد یافته شدن بودای 300 متره خوابیده، یافت شدن بودای 19 متره و ... و انعکاس موضوع از طریق رسانه های ملی و بین المللی که گویا چیز جدیدی کشف شده و اما در عمل هیچ دیده نمی شود، نمی دانم به چه هدفی صورت می گیرد، یا چشمان ما چشم بصیرت بین نیست یا که کدام چیزی نیست.

مجسمه های بودا و هر خبری درباره آن برای تمام مردم افغانستان و جهانیان جالب توجه است، دوستان خبرنگار آژانس های خبری هم که سر درد دنبال یک خبر می گردند تا نانی به کف آرند و برخی مقامات هم به دنبال شهرت و نام و نشان و برخی انجیو داران هم دنبال فند و پروژه جدید، چه وسیله ای بهتر از رسانه ها برای دستیابی به این اهداف، چی کار داری به اینکه در عمل چی هست یا نیست.

کشفیات بودا در بامیان، ترمیم پیکره های بودا و ... خبرهایی است که هر از چندگاهی روی تلکس خبرگزاری ها مهم و نیمه مهم می رود و بدنبال آن دیگر رسانه های ملی و بین الملی آنرا بوق و کرنا می کنند اما آنانی که در بامیان اند و هر روز از کنار بودا می گذرند چیزی را مشاهده نمی کنند.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

روز بخیر....

این اشخاص به گمان اغلب باستان شناس نیستند دزد های بین المللی استند که بخاطر پر کردن جیب های خود و باداران شان برای دزدی اثار عتیقه در بامیان امده اند چه خوب است که نمایندگان ولایتی و ملی در همچو موارد قبل از وقوع حادثه داخل عمل شوند و بانشر خبر و گرفتن فلم صحنه ها را اسنادی بسازند..شاید هم صلاحیت نداشته باشند..وشاید درین حالت کو گوش شنوا...
مردم هزاره در میان دو سنگ اسیاب گیر مانده اند اگر جنگ باشد نفر میمیرد و اگر صلح ره انتخاب کنند اموال و سرمایه و سلاح شان به بهانه های مختلف به سرقت برده شوندو باین کار فقر از هر نگاهش برین مردم غلبه خواهد کرد و دیو فقر فرشته سعادت را از کلبه بیرون خواهد راند..

برای بیرون رفت ازین معضله باید به مکتب و تحصیل توجه "صحیح" شود تا نسل اینده از ناملایمات در امان بمانند
زمانه طوریست که قواره پشتون دیدی به حرفش اعتماد نکن و این به صلاح است..
واین مشکلات زمانی قطع خواهد شد که هزاره بیدار شود و هزاره بیدار نمی شود تا تاریخ خود نشناسد و از ان عبرت نگیرد....

خداوندج بنی اسراییل بعد از 400 سال با فرستادن حضرت موسی ع از چنگال فرعون نجات داد معلوم نیست که موسی هزاره چه وقت خواهد امد..بامید همچو روزی..

ناشناس گفت...

ظاهر جان قبلا هم که گفتم این ها همه نیرنگ است .
"حمید"

ناشناس گفت...

اولا این افراد زیر نظر دولت افغانستان هستند که چرا که مردم افغانستان تجربه ی تلخی از آثار تاریخی خود دارند.
...

ناشناس گفت...

اولا این افراد زیر نظر دولت افغانستان هستند که چرا که مردم افغانستان تجربه ی تلخی از آثار تاریخی خود دارند.
...