۱۳۸۷ مهر ۲, سه‌شنبه

سمینار نقش ژورنالستان در صلح و ...

دیروز سمیناری دو روزه در بامیان برگزار شد، این سمینار را انجمن ژورنالستان بامیان و یوناما برگزار کرده بود البته به مناسبت روز جهانی صلح (که یک روز بعد از روز صلح برگزار شد)، مهمانانی که همگی ژورنالیست بودند، البته بیشتر هزارگی، مانند دو مجله از دایکندی، رادیو دایکندی، رادیو جاغوری، رادیو مالستان، روزنامه هشت صبح، تلویزیون تمدن، فردا، نگاه و چند تن معدود و انگشت شمار خبرنگاران غیر هزاره گی هم حضور داشتند.

هادی غفاری رئیس انجمن گفت که از 70 رسانه دعوت به شرکت شده بودند، برای همه آنها ترانسپورت هوایی تدارک دیده شده بود و هوتل و ... اما نمی دانم چرا فقط 20 الی 25 نفر مهمان آمده بودند؟ سمندر و رزاق مأمون هم سخنران بودند که آنها هم حضور نداشتند حتی عارف یوسفی رئیس دانشگاه بامیان که مدتی را در بی بی سی کار کرده و او هم جزء سخنرانان بود، یک روز قبل به کابل سفر نمود.

والی و رئیس یوناما سخنرانان افتتاحیه بودند، خانم سرابی از مطبوعات بامیانی راضی نبود، حق هم دارد وضعیت رسانه ها در بامیان مطلوب نیست، چند نفری که نام خود را خبرنگار می گذارد نماینده برخی رسانه های ملی و بین المللی است که بامیانی هیچ دسترسی به آنها ندارد و او هم بخاطر تأمین معاش هرچی دلش خواست می نویسد و مردم هم در بی خبری اند و حق دسترسی به اطلاعات و معلومات شان هم چنان نقض می گردد.

خانم هرانگ سانگ رئیس یوناما که اهل کوریای جنوبی است، ادعا کرد که قبلا" خبرنگار بوده و دوست دارد که رسانه در بامیان پویا شود- خداکند- اما سوال اینجاست که خانم محترم چرا زودتر از این ها به این فکر نیفتاد، حال که دوره مأموریت کاری اش رو به اتمام است این حرف را می زند!

من هم قبلا" برای ارایه یک موضوع اعلام آمادگی کرده بودم، تا روز گذشته تاریخ دقیق این مراسم را نمی دانستم، من که در کورس موسسه پرس مشغول آموزش ژورنالیزم مدنی می باشم از استاد این کورس خانم نفیس نیا استاد ژورنالیزم در هالند که حق استادی داشته و هم تجربه کار در رسانه های کشورهای در حال منازعه دارد خواهش کردم که به جای من در این سمینار صحبت کند، او هم پذیرفت، فکر میکردم که حضور این خانم ایرانی هالندی و متخصص بر غنای جلسه خواهد افزود، او صحبت ها و تجربیات اش را بیان داشت، مرتضوی سردبیر هشت صبح و علی پیام موضوعات در خور سمینار که قبلا" آماده کرده بودند و در مجلس قرائت نمودند.

شعر خوانی حاجی فدا رئیس دفتر حزب وحدت که قریحه شعری هم دارد و اجرای نمایش تأتر نوجوانان دره اژدر در سمینار به ظاهر علمی به نظرم هیچ مناسبت نداشت و لازم هم نبود.
من هنوز وبلاگ نویس را جزء ژورنالست نمی دانم، بنابر این قاطی کردن -نسیم فکرت- رئیس انجمن وبلاگ نویسان در سمینار مخصوص رسانه ها اشتباه دیگر بود.

برگزاری همزمان این سمینار در دانشگاه و کورس ژورنالیزم مدنی در مرکز انکشاف مسلکی از ضعف دیگر این سمینار به حساب می آید، عده کثیری از ژورنالستان شرکت کننده کورس نتوانستند با مهمانانی که از سایر ولایات آمده بودند آشنا شوند و از تجربیات آنها مستفید گردند.
البته این سمینار را هم سایت وحدت ( عارف بصیر) و سایت یادداشتهایی از کابل (استاد-نسیم فکرت) هم منعکس کرده اند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

ظاهر جان اب که درکوزه است
خی چرا بامیانی ها ایقدر تشنه اند؟
"حمید"