۱۳۸۷ شهریور ۹, شنبه

مظاهره بازاریان

صدها تن از کسبه کاران بازار بامیان در اعتراض به افزایش مالیات بر درآمد امروز تظاهرات کردند.
هیئتی از وزارت مالیه چند روزی است به هدف تطبیق لایحه مالیات بر در آمد در بامیان به سر می برد و با مراجعه به چند تن از دکان داران درخواست مالیه 5000 و بیشتر کرده اند، بازاریان ادعا می کنند که عاید چندانی ندارند، این لایحه برای ولایات درجه یک است (بامیان ولایت درجه سه است) و کل بازار بامیان به اندازه یک سرک شهرهای بزرگ کسبه کار ندارد، نباید چنین مالیاتی برایش وضع و تطبیق گردد.

نماینده مستوفیت و هیئت وزارت مالیه در جمع تظاهرات کنندگان که مقابل شورای ولایتی جمع شده بودند، لایحه فوق را قرائت نمودند که مورد پذیرش مظاهره چیان قرار نگرفت.
بر طبق این لایحه میزان مالیه سالانه بر اساس 2.5 ماه کرایه دکان یا 3 فی صد خرید سالانه یا 2 فی صد فروشات سالانه تعیین می گردد.

برخی ها عقیده بر آن داشتند که هیئت وزارت مالیه برای اخذ رشوت و قورت، جمع آوری مالیه را بهانه قرار داده اند اما به نظر می رسد که کسبه کاران بامیان نیز با فرهنگ مالیه آشنایی ندارند، برخی از آنها نیز بر مصرف کنندگان اجحاف روا می دارند مثلا"خود من روز گذشته دو کیلو انگور کشمشی چاریکار را 90 افغانی خریدم در حالی که این انگور همین روز ها در چاریکار که در مسیر سرک بامیان-کابل قرار دارد سیری 100 افغانی به فروش می رسد.
دوکان های بازار امروز در اعتراض به پرداخت مالیه سنگین بسته بود، بامیان یک سرک بیشتر ندارد که مجموع دوکان داران یا سایر کسبه کاران در حدود دو هزار نفر نمی رسد، بامیان یکی از فقیر ترین ولایات افغانستان می باشد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

you have a very nice blogspot if you copy photo of malistan in there and it will be avery nice blog do you want to see my blogspot www.shafiqpoohish.blogspot.com