۱۳۸۷ تیر ۱۷, دوشنبه

تأتر ا-خ 5787

سردار قربانی حقوق بشر و به روایتی ناقض حقوق بشر در سه دهه گذشته بوده، اینک برای جراحی کشف حقیقت های گذشته زیر فشار وجدان قرار دارد.

ارواح قربانیان او را آزار می دهد و او می خواهد برای زندگی آینده اش از شر این درد و رنج ها خلاص شود، او می خواهد که حقیقت جرایم و جنایات گذشته آشکار شود تا آینده ای امید بخش داشته باشد.

این خلاصه تأتری بود که به هدف گفتمان پیرامون نحوه مجادله با گذشته ( عدالت انتقالی ) امروز در بامیان در حضور دهها بازمانده قربانیان نقض حقوق بشر در مقابل بودا به عنوان یک قربانی اجرا شد.

این تأتر توسط یک قربانی در نقش سردار به هدف انسجام قربانیان و فشار برای حقیقت جویی و برخورد با گذشته با همکاری کمیسیون مستقل حقوق بشر و یوناما اجرا شد، این برنامه قرار است چهار شنبه در یکاولنگ اجرا گردد.

این برنامه در چند ولایت دیگر اجرا شده و قرار است در دیگر ولایات هم اجرا گردد.
گفتگوی تک نفره و لهجه رسمی، کابلی ( لفظ قلم) بعضا" طولانی و خسته کن، جمعیت ( بازماندگان قربانیان) بی سواد، ضعف سیستم صوتی از چالش هایی بود که به نظرم با توجه به مصرف و مسایل جنبی آن دستاورد چندانی را به همراه نداشت.

بازهم کارشناسان خارجی یوناما و بعضی داخلی ها که از هنر نمایش چندان اطلاعی ندارند، این وضعیت را به بار آورد.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

Baw ah, kasagad sa imo maghimo blog. Nalingaw gd ko basa.

ناشناس گفت...

salam nazari jan
az khabaraye daste awalet mamnoon
1 soal daram
man waghti ax ro az computeram ba weblog montaghel mikonam wa bad ono baz mikonam poshte safhe kheili bozorge chikar konam ono be andaze axaye 2 kochik konam
ba ehteram
bakhshi