۱۳۸۷ مرداد ۳, پنجشنبه

دومین کنفرانس انکشافی بامیان


دومین کنفرانس انکشافی بامیان امروز صبح با هدف پیشکش نمودن پلان انکشافی ولایت و جلب توجه تمویل کنندگان در بامیان برگزارشد.

در این کنفرانس وزیر انکشاف شهری، معاون نماینده سرمنشی سازمان ملل در افغانستان و معینان وزارت خانه های صحت، زنان، فرهنگ، انکشاف دهات، ترانسپورت و اقتصاد و سفرای کشورهای کوریا، جرمنی، فرانسه و ایتالیا، نمایندگان بامیان در پارلمان و سنا و شورای ولایتی و دهها تن از مسئولین موسسات داخلی و خارجی اشتراک نموده بودند.

داکتر حبیبه سرابی که مبتکر این کنفرانس بود، پلان انکشافی ولایت را که مطابق استراتژی انکشاف ملی طرح شده به حاضرین اعلام نموده و نیز چالش های آنرا برشمرد، سرابی سپس ماستر پلان فرهنگی و شهری بامیان را که با حفظ آثار تاریخی و فرهنگی تدوین شده است را پیشکش نمود.

نمایندگان وزارت خانه های مربوطه نیز درباره پلان های کاری وزارت خانه های خود در باره بامیان توضیحاتی را دادند که به گفته سرور جوادی نماینده بامیان، بیشتر مسئولیت ناپذیری بود تا وعده بازسازی.

شهیدی معین وزارت ترانسپورت با انتقال میدان هوایی از دشت عیسی خان به شیبر تو به دلیل آنکه 40 کیلومتر با مرکز بامیان فاصله دارد و در زمستان ها هم برفگیر است، مخالفت کرد وی گفت: برای توسعه این میدان در محل فعلی دو نیم ملیون دالر بودجه موجود است که مقامات محلی با توسعه آن در محل فعلی مخالفت می کنند، پلان شهر جدید بامیان درست در محوطه میدان هوایی و اطراف آن طرح شده است.

عدم توجه دولت مرکزی و جامعه جهانی به بامیان علی رغم وجود امنیت، صلح و عدم کشت کوکنار انتقاداتی بود که نمایندگان مردم بامیان مطرح کردند، فکوری نماینده دیگر بامیان گفت: در بامیان از لحاظ طرح و پلان کار زیاد شده است، اما به لحاظ عملی کدام کاری صورت نگرفته است. وی افزود از 500.000 نفوس بامیان 180.000 نفر آن زیر خط فقر قرار دارد و 100 فی صد نیاز به کمک دارند.

معاون نماینده سرمنشی ملل متحد نیز گفت: به مردم بامیان اطمینان می دهد که نهایت تلاش خود را برای مردم بامیان انجام خواهیم داد. او افزود: ما مدیون مردم بامیان هستیم که قدم های مثبت برای صلح و پایداری برداشته اند.

انجینر یوسف پشتون وزیر انکشاف شهری نیز اظهار امیدواری کرد که تمویل کننده تمام یا قسمتی از پروژه های ساخت زیربنا در شهر جدید بامیان ( سرک، برق، آبرسانی و فاضلاب ) مشخص گردد تا با ساخت این تأسیسات اولیه، بخش خصوصی شهر را آباد نمایند.

این کنفرانس با این امیدواری ختم شد که تمویل کنندگان در آینده روی این پلان ها و مشکلات بامیان بیشتر غور و توجه نمایند.
گفتنی است که سال گذشته نیز کنفرانس تمویل کنندگان در بامیان برگزار شد.

هیچ نظری موجود نیست: